Jak začít létat s FPV dronem - návod

V tomto článku jsme si pro tebe připravili návod, jak ovládat dron. Upozorníme tě na to, co by sis měl před letem zkontrolovat, představíme ti tři základní módy, rozebereme si vzlet a manipulaci s dronem ve vzduchu krůček po krůčku, povíme ti, jak a kdy přistávat a jak létat bezpečně.

Simulátor FPV dronu - nejjednodušší a nejlepší pomocník do začátku

Pro začátek ti doporučujeme zkusit si prvních pár letů v FPV simulátoru. Je to skvělý a nejjednodušší varianta na seznámení se základními manévry při létání s dronem. Ušetříš tím jak čas, peníze, tak i nervy. Při prvních letech se určitě nevyhneš pár haváriím a věř, budeš opravdu rád, že tyto „bouračky“ proběhly pouze v simulátoru. Je to skvělý pomocník na trénování z domova a osvojíš si v něm manipulaci s vysílačkou.

opt_FPV-simulator-1 (1)opt_FPV-simulator-2 (1)

Existuje hodně simulátorů, z placených ti doporučujeme VelociDrone, Uncrashed a Liftoff a z neplacených Freerider a Orqa FPV.SkyDive - tyto dva si dokonce můžeš stáhnout do mobilu, takže je určitě z čeho vybírat. Každý simulátor má trochu jiné vlastnosti a odlišnou fyziku, takže je jen na tobě, abys je vyzkoušel a pak si vybral ten, který ti bude nejvíce vyhovovat. Pak v něm můžeš trénovat, zkoušet různé manévry a sledovat, jak se dron při letu chová a jak reaguje na pokyny, které mu dáváš prostřednictvím vysílačky.

V simulátoru nic nezkazíš, tak se neboj odvázat. Zkoušej si různé prolety, loopy a jakékoli další tríčky, co tě napadnou. A není na škodu si v simulátoru také potrénovat vzlet a přistání. Často se na tento základní manévr zapomene.

Tip: Mrkni na náš článek Jak vybrat FPV simulátor

Nastav si koptéru doma - Software

Tím, že každý dron je unikátně složen z různých kombinací komponent, není možné, aby byl každý FPV dron nastaven stejně. Nejpoužívanější firmware pro řídicí jednotky je Betaflight, který je potřeba nastavit pomocí Betaflight Configuratoru - od protokolu přijímače, regulátorů otáček motorů, orientace řídicí jednotky v dronu až po pořadí, směr motorů, různých filtrů dat nebo informací, co jaká páčka na našem rádiu má dělat a jak se má dron chovat. Software se také svým způsobem nastavuje a aktualizuje ve tvém rádiu, na přijímačích nebo dokonce v kamerách a video vysílačích.

V Betaflight Configuratoru si ověř, že ti všechny páčky reagují, jak mají, a jestli se vizualizace dronu chová shodně s realitou. Důležitou věcí je vyzkoušet, jestli se všechny motory točí, a zkontrolovat směr otáčení vrtulí podle schématu v Betaflightu.

! Všechny tyto věci dělej se sundanými vrtulemi !

Směr otáčení motorů ověříš lehkým dotykem. Také si zkontroluj, jestli máš nastavené všechny módy na správných páčkách.

betaflight_optimizedpriprava-pred-startem_optimized

Příprava před startem

  • Před startem si zkontroluj, že všechny šroubky na dronu jsou utažené.
  • Pevně připevni baterku na rám a bezpečně schovej balanční konektor, aby nikam nezasahoval.
  • Ověř si, že žádný z kabelů na dronu nezasahuje do vrtulí, a zajisti, aby o vrtule při letu nic nezavadilo.
  • Dále si zkontroluj, že máš správně nasazené a pevně utažené vrtule a že se ti točí společně s motory. Pokud bys měl špatně nasazené vrtule, dron nevzletí a převrátí se ti.

Jako první krok zapni vysílačku a vyber si tam svůj model, se kterým budeš létat, pokud jich máš ve vysílačce víc. Druhým krokem je zapnutí brýlínásledně můžeš zapnout i koptéru. Teď už můžeš zapojit připevněnou baterku. Zkontroluj si na displeji vysílačky, že je vysílačka spojená s přijímačem na dronu. Na brýlích nalaď frekvenci, na které vysílá tvůj dron.

  priprava-pred-startem-4_optimizedbryle_optimized

Výhoda RTF setů

Pokud sis koupil RTF set, můžeš tyto kroky přeskočit a vydat se koptéru rovnou proletět - ale nejdříve radši vyzkoušej simulátor. Jaké jsou výhody RTF setů?

  • Připravenost k letu: RTF sety jsou kompletní a připravené k letu ihned po vybalení z krabice. Nemusíš se zabývat žádnou složitou montáží nebo nastavováním. To je obzvláště vhodné právě pro začátečníky, kteří nemají předchozí zkušenosti s drony.

  • Nastavení a spárování: RTF sety jsou již předem nastavené a spárované. To znamená, že ovladač a dron jsou vzájemně propojené a připravené k letu. Nemusíš se starat o složité procesy připojování a nastavování vysílače a přijímače, což může být zdlouhavé a náročné u BNF a PNP setů.

  • Možnost tréninku v simulátoru: Ačkoli RTF sety jsou připravené k letu, stále je doporučeno začít trénovat první lety v simulátoru. Simulátor ti umožní získat zkušenosti s ovládáním dronu a naučit se základní manévry bez rizika poškození nebo ztráty dronu.

  • Kompatibilita: RTF sety jsou už složeny tak, aby měly co nejlepší výkon. Pokud se ti nějaká součástka rozbije, přesně víš, který typ shánět.

Tip: Přečti si článek Co dál s RTF setem

Ovládání dronu

Na vysílačce se kromě zapínacího tlačítka a přepínačích po krajích nacházejí dvě hlavní páčky (gimbaly) uprostřed vysílačky, pomocí kterých budeš při letu ovládat koptéru. Levou páčkou ovládáš plyn a otáčení kolem svislé osy. Pravou páčkou ovládáš naklánění do stran. Módy angle, horizon a acro si můžeš přiřadit k jednotlivým páčkám na vysílačce. U RTF setů to bývá většinou přednastavené. Před vzletem si přepni koptéru do módu, ve kterém chceš létat.

leva-packa_optimized

Módy

Angle mód – Pokud letíš v náklonu, při puštění pravé páčky se ti dron vrátí do vodorovné polohy, a také se v tomto módu nemůžeš naklonit s dronem o více než 45°. Je bezpečnější pro první let, ale nemůžeš s ním provádět freestyle tríčky. Dlouho se v něm nezdržuj, budeš si budovat špatné návyky při letu. Všichni létáme v acro módu.

Horizon mód – Co se týče pravé páčky, podobá se chování v angle módu, ale už se dokážeš otočit kolem vodorovné osy a udělat loop. Pokud by se ti loop nepovedl, nevadí, po puštění pravé páčky se ti koptéra vrátí do vodorovné pozice.

Acro módPlně manuální režim, po naklonění pomocí pravé páčky vpřed/vzad nebo do stran dron zůstane v dané pozici, gimbal se vycentruje, ale koptéra se do vodorovné pozice nevrátí.

Už při tréninku v simulátoru si nastav acro mód a zkoušej si na něm reakce dronu na tvé pokyny dané přes vysílačku.

Tip: Přečti si článek Závodní drony od A do Z

 opt_Betaflight-flight-modes-acro-angle-horizon

Jak vzletět?

Levou páčkou jemně přidej plyn, dron se ti začne odlepovat od země - to znamená, že musíš přidat ještě trošku, abys ho dostal do vzduchu plynulým stoupáním vzhůru. Až budeš v dostatečné výšce pro let, můžeš naklonit koptéru dopředu, a během náklonu musíš ve stejné míře přidat plyn, aby ti dron nezačal klesat, snaž se ho držet ve fixní výšce během letu vpřed.
priprava-pred-startem-2_optimized

Zatáčení a korigování výšky

Při zatáčení dej oba gimbaly do strany a snaž se koptéru udržet ve vodorovné poloze. Určitě je důležité, aby ses naučil zatáčet do obou stran. Výšku letu koriguješ pomocí plynu, čím více přidáš plyn, tím výš poletíš. Pokud bys letěl s úhlem kamery nad 45°, výšku musíš korigovat pomocí naklánění pravé páčky vpřed a vzad, protože plyn bude koptéru posílat téměř jen dopředu.

Let bez brýlí

Aby sis mohl v realitě prohlédnout chování koptéry při tvém letu z pohledu třetí osoby, zkus si zalétat s dronem bez brýlí. Najdi si nějaké bezpečné místo a při letu se snaž být jen kousek nad zemí. Doporučuji ti při letu bez brýlí létat v angle módu, aby ses mohl plně soustředit ovládání plynu a nemusel bojovat s vyrovnáváním koptéry. Přidávej pomalinku plyn a až ti dron vzletí, zkus ho chvíli udržet ve fixní výšce, poté přistaň a vypni motory. Během tohoto kroku se plně soustřeď na ovládání plynu, vnímej jeho citlivost a sleduj, jak se dron chová.

V dalším kroku tohle všechno zopakuješ, ale už přidáš druhou páčku. Pořád se snaž udržet ve stejné výšce a zkus si zaletět vpřed a pak se vrať zpátky k sobě. Pomalu přistaň a vypni motory.

V poslední úrovni si zopakuj předcházející dva kroky, drž výšku, odleť od sebe trošku dál, zkus si zalétnout do stran, zpátky do středu a vrať se s koptérou k sobě. Můžeš si vyzkoušet i otáčení kolem osy, ale pozor, ve chvíli, kdy se s dronem otočíš čelem k sobě, ovládání je zrcadlové prohozené a musíš s tím počítat. Jednodušší je dron ovládat přes brýle, vždy totiž koukáš směrem, kam letí dron.

I přesto, že je super natrénovat létání bez brýlí, většinu času budeš pilotovat s nimi. Mrkni na naši nabídku brýlí:

Kdy a jak přistávat

Tip: Přečti si náš článek Vše o bateriích do FPV dronu

Plně nabitá baterka má 4.2V na článek, během letu si v brýlích můžeš kontrolovat stav baterky. Ve chvíli, kdy se hodnota napětí baterky dostane na 3.6V, pomalu přistaň. Ve chvíli, kdy by tato hodnota klesla pod 3.6V se baterka ničí, snižuje se její životnost a kapacita. Ideální stav je, když se po vypojení baterky z dronu napětí článků dorovná na 3.8V na článek. Přistávej nejlépe na rovném povrchu bez překážek, pomalu se přibližuj k zemi a až budeš těsně nad zemí, vypni motory a koptéra dopadne na povrch.


opt_baterka (1)baterka-2_optimized

Ochrana elektroniky

Jak asi tušíš, dron se skládá převážně z elektronických součástek. To znamená, že se o ně musíš trochu starat a hlavně je chránit před vodou. To zní jednoduše, prostě nebudeš létat v dešti a sněhu, ne? No jo, ale brzy zjistíš, že voda není jen déšť a sníh. Kolikrát stačí jen přistát do vlhké trávy nebo cvrnknout do mokré větvičky. Kapka, co ti přistála na řídící jednotce, způsobí zkrat a pošle tvou koptéru k zemi. Nebezpečím je pro nás samozřejmě i obyčejná tráva, protože po tom, co ji rozsekáme vrtulemi, nám nalétá do těla dronu, uvolní se z ní voda a zkratuje nám elektroniku. Jak tomu předejdeš? Použij speciální lak, a to tak, že všechnu elektroniku několikrát potřeš lakem a učiníš ji téměř voděodolnou. Jsou i případy, kdy takto ošetřený dron vydržel několik desítek minut na dně jezera a po vytáhnutí ven letěl jako by nic.

Pájení

Důležitou částí úzce spjatou se stavbou a opravou dronu je i obávané pájení, kterému se nevyhneš. Dron si sice můžeš koupit sestavený, ale přijde chvíle, kdy se nějaká elektronická součástka poškodí a bude ji potřeba vyměnit. Většina komponentů je vzájemně propojena kabely, které nejsou na konektor, a tak je potřeba je odpájet a znovu napájet. Na to budeš potřebovat páječku, kvalitní olovnatý cín a alespoň základní skill v pájení.

 opt_pocínovaný pad

Tip: Mrkni na náš článek Jak pájet FPV dron

Létej bezpečně

U létání s drony a modely obecně platí, že je vždy na prvním místě bezpečnost naše, ale i ostatních lidí. Proto nikdy nelétej nad lidmi nebo v jejich blízkosti. Dron je stále jen hobby technika, která může kdykoliv selhat, zřítit se k zemi nebo neřízeně zaletět tam, kam nechceme. Chraň sebe nejen během letu, ale také při manipulaci se zapnutým dronem, protože vrtule jsou ostré. Je velmi důležité se zapnutým dronem manipulovat opatrně a vždy mít odpojenou baterii do poslední chvíle, než s dronem chceme létat, a mít bezpečně odloženou vysílačku, abychom si omylem nespustili motory zavaděním o přepínač. Stejně tak platí pravidlo, že pokud dron nastavuješ nebo opravuješ a potřebuješ mít zapojenou baterii, vždy měj sundané vrtule, abys předešel jejich nechtěnému roztočení. Vždy si vyber lokaci, kde nikoho nemůžeš ohrozit. Měj při sobě kamaráda a létej nejlépe v takové vzdálenosti, aby tvůj kamarád stále koptéru viděl. Při letu se snaž jedním prstem zůstávat na vysílačce v blízkosti páčky na disarm, abys mohl koptéru kdykoli vypnout. Neboj se koptéru v případě nouze vypnout i několik metrů nad zemí, FPV koptéry jsou vyrobeny z velmi odolného uhlíkového rámu, kterému se nic nestane. Je to lepší, než aby dron někam uletěl, někoho zranil či něco poškodil.

Tip: Mrkni na náš článek Dron legislativa u nás a v zahraničí

opt_dron legislativa

Drony jsou rozhodně cool záležitost, ale ne každý sdílí naše nadšení, když ve vzduchu bzučí dron nebo ho dokonce natáčí a “šmíruje”. Proto létej tam, kde je to povolené, nebo alespoň tam, kde se nenacházejí žádní lidé či cizí objekty. To samé platí u zvířat - nikdy dronem nenaháněj laně, králíky, ptactvo, psy nebo jiné živočichy, nejenže je dron stresuje, ale může je i zranit nebo donutit opustit hnízdo a ponechat potomky bez zaopatření. Vždy je potřeba použít selský rozum a vyhodnotit situaci, co si můžeš a nemůžeš dovolit. Také nikdy nelétej na místech, jako jsou letiště, dálnice, silnice, města, železniční dráhy, památky apod. Tyto NO-GO zóny si můžeš prohlédnout např. v aplikaci AirMapnejnovější vyhlášky a pravidla pro létání s drony pak na stránkách Úřadu pro civilní letectví. Protože za každý problém, co způsobíš, nebudeš trestán jen ty, ale hlavně celá komunita tím, že budou tato pravidla přísnější a přísnější. Tak na to mysli.

Tak ať to lítá!

[Autor-Lucka]