Jak začít hrát Dungeons & Dragons

Tipy pro začínající vypravěče i hráče legendární RPG hry D&D. Co budeš potřebovat a jak vytvořit postavu a scénář? Ve videu ti o tom poví Dorreah a Gergon.

Jaký je rozdíl mezi D&D a Dračím doupětem?

V Česku je určitě známější Dračí doupě, Dračák. D&D je stejně jako Dračák hra na hrdiny, RPG hra. Kromě těchto dvou existují desítky dalších her na hrdiny, českých i zahraničních. Pojem "Dračák" se u nás zažíval pro jakoukoliv RPG hru, tedy hru, kde vypravěč vede družinu hráčů, z nichž každý hraje za svou postavu. D&D i Dračí doupě jsou zasazeny do fantasy prostředí, ale existují i sci-fi RPG hry.

Tip: Přečti si článek Jak začít s RPG a nebo se rovnou podívej, jaké všechny hry na hrdiny máme v sekci RPG hry

Jestli si hráč vybere Dračí Hlídku, Dračí Doupě nebo D&D, to je celkem jedno. V základu to jsou stejné způsoby hraní. Liší se ale v herním systému, tedy v tom, jaké povolání tvá postava může mít, jakou kostkou házíš na co, jak fungují schopnosti... Některé hry mohou mít epicky vymyšlenou funkci magie, jiné dávají spíše důraz na příběh a vyprávění, některé se zase více orientují na řešení hádanek, plížení nebo jiné funkce. Každý si pak vybere, co mu jak vyhovuje.

 Je Starter Set/Essentials Kit dobrý začátek?

Určitě je. Obě bedny jsou skvělé pro začátečníky. Starter Set má připravené postavy, pár základních kostek a pravidla. Essentials Kit je obsáhlejší, najdeš v něm zeď pro Dungeon Mastera (DM screen), prázdné deníky postav, karty apod. I v něm najdeš základní pravidla a nemusíš se obtěžovat s obsáhlejšími knihami pravidel typu Player's Handbook.

Tip: Všechny D&D produkty najdeš v podkategorii Dungeons & Dragons

Je to celé v angličtině?

Je. Ale není to zas takový oříšek. Některé věci jsou intuitivní i pro neangličtináře. Navíc můžeš tohoto koníčku využít a v angličtině se zlepšit prostě jen tím, že budeš hrát D&D.

Pokud by to pro tebe ale představovalo velký problém, omrkni stránku s českými překlady pravidel pro D&D.

Jak připravit scénář?

Toto je úkol vypravěče (Dungeon Master – DM = Pán jeskyně – PJ). Ten hru vede a připravuje příběh, což by měl udělat dopředu. Ať už přichystat samotné dobrodružství, postavy, které hráči potkají, nebo vymyslet zajímavé questy a jak se budou plnit. Co je ale důležité! Nevymýšlej to až do úplných detailů. Nikdy nevíš, kdy se co zvrtne, a tvoje velice pečlivá práce může přijít vniveč, protože se hráči rozhodli vydat jinou cestou. Takže by se dalo říci, že je důležité i do jisté míry improvizovat a nebát se toho, že to bude špatné! Nikdo učený z nebe nespadl a vše se nabere praxí. Jde hlavně o hru a to, aby se všichni bavili.

Nevadí, když si do začátku nevzpomenete na všechny pravidla. Zkrátka tomu dejte volný průběh. A když uděláte chybu, tak jako správní jazzmani řekněte, že to tak mělo být :)

Platí pravidlo, že čím jednodušší scénář, tím lepší. Složitější pravidla můžeš zapojit pozdějí.

Nemusíš znovu vymýšlet kolo. Tzn. Klidně čerpej dobrodružství z oblíbených knih, filmů, her, jiných D&D sezení. Můžeš opravdu cokoli.

K základní hře nepotřebujete mapy, zdi, terén, miniatury ani další udělátka. Třeba právě ve zmíněném Essentials Kitu najdeš všechno, co opravdu potřebuješ. Pokud Essentials Kit nemáš a nechceš, stačí jedna kniha pravidel (nebo si základní pravidla stáhni v originále na https://dnd.wizards.com/articles/features/basicrules). Pak už stačí jen tužka, papír a sada kostek. Samozřejmě si pak můžeš dokupovat různé další věci, aby to hru ozvláštnilo a víc bavilo. Pak existují i opačné situace, kdy se D&D hraje čistě na představivost.

Hlavní úkol Pána Jeskyně (PJ):

- Připravit prostředí/situaci, ve které hráči budou hrát, tak, aby si zahráli a bavili se všichni. 

Hlavní úkol hráčů:

- Všichni by měli spolupracovat, nedělat si velké naschvály.

- PJ nehraje proti hráčům, ani naopak, je neutrální a taky si chce zahrát.

Jak vytvořit postavu?

Deník postavy je jakýsi souhrn číselných vlastností, schopností a povolání dané postavy. Na první sezení se může zdát, že je tam toho opravdu hodně, ale praxí to zevšední a hráč se v tom pak orientuje snadno.

Vše se točí kolem základních dovedností, na které se potom háže kostkou: Strenght (síla), Dexterity (obratnost), Constitution (odolnost), Intelligence (inteligence), Wisdom (moudrost), Charisma (charisma). Existují i další možnosti postavy, jako zdatnostní bonus, iniciativa, rychlost, vybavení, odbornost...

Co je charakteristické pro RPG obecně, je volba rasy a povolání. Každá kombinace má své silné i slabé stránky. Hráč si pak vybere to, co je mu nejsympatičtější nebo co by si chtěl vyzkoušet. Typické rasy: člověk, elf, trpaslík nebo hobit. V rozšířenějších pravidlech může být třeba půl-ork, půl-elf, gnom, tiefling nebo drakorozený. Povolání je také poměrně dost a každý si přijde na své. Typickými zástupci jsou třeba: barbar, bojovník, mnich, hraničář, tulák, Paladin, bard, kněz, druid, čaroděj, černokněžník a kouzelník.

Komu by to bylo ještě málo, tak v edici Dungeons and Dragons vyšlo mnoho knih, které přináší třeba 7 úplně nových ras a třeba i 20 dalších možností pod-povolání. Opět bychom tady asi zdůraznili, že je dobré začít jednoduše a pak to postupně rozšiřovat. 

Dále na deníku postavy najdete jednotlivé šráfky a odstavce. Tam se zaškrtávají a dopisují dodatečné dovednosti postavy, výbava, speciální schopnosti v rámci rasy a povolání nebo jakékoli jiné poznámky, které hráč uzná za vhodné a pomůže mu to v přehledném hraní.

Velká pozornost v rámci D&D je samozřejmě věnována popisu postavy, jaká je její historie, její osobnost, vady, závazky a ideály. Tady má hráč opravdu velkou volnost a může svoji postavu hrát tak, aby se do ní maximálně vžil, nebo trochu zaexperimentovat a zkusit hrát úplně jinou osobnost než je on sám. Tady vznikají opravdu ty správné roleplaying situace, protože ty na základě toho, jakou osobnost postavě vytvoříte, tak byste měli i odpovídajícím způsobem jednat a promlouvat. Pevně věříme, že tady se vyřádí obrovské množství hráčů a vznikne mnoho dojemných i rozporuplných situací ve hře. 

Jaké jsou interakce postav?

Testy schopností

Na většinu rozhodování se používají 20stěnné kostky. Kdykoli nastane nějaká situace, kdy tvoje postava například spadne do bažiny, PJ rozhodne, jestli máš hodit kostkou. Házet můžeš na různé vlastnosti postavy (viz výše). Házet můžeš i na útok, magii, vyhnutí se pasti, odemknutí zámku...

Tip: Všechny druhy kostek najdeš v podkategorii Kostky

Existuje i pravidlo výhoda-nevýhoda. Hodí se dvěmi 20stěnnými kostkami a když máš výhodu, počítá se to vyšší, když máš nevýhodu, počítá se to nižší. Řeší to spoustu věcí. Příkladem může být třeba střelba lučištníka. Vypravěč řekne, že prší a ty musíš házet s nevýhodou.

Souboje

Postava má číslo na útok, použije buď sílu nebo obratnost. Je jedno, jakou zbraní útočí. Rozdíly jsou v tom, jak zbraň ublíží. Každý nepřítel má číslo obrany. Opět se háže 20stěnnou kostkou, přičtou se zdatnostní číšlo a bonus. Pokud přehodí nebo vyrovná obranné číslo, je útok úspěšný. Celkově probíhá souboj velmi rychle. Hody na obranu nejsou, vše je zahrnuto v čísle obrany.

Před soubojem se ještě někdy hází na iniciativu. Je to vpodstatě seřazení v souboji. Kdo hodí nejvyšší číslo, útočí první. Jinak může být souboj chaotický. Třeba v Dračáku se na iniciativu házelo znovu a znovu každé kolo, v D&D je to jednou na začátku hry.

Magie

Funguje stejně jako souboj, ale nepoužívají se charakteristiky síly a obratnosti, ale inteligence, moudrosti a charismatu. Druhou část kouzel tvoří záchranné hody třeba proti mentálním útokům. Výsledek pak určí, jestli odolal, nebo neodolal.

Co se stane, když postava zemře?

V D&D není tak snadné zemřít. Když životy klesnou na nulu, postava upadá do bezvědomí. V tu chvíli si hází záchranné hody proti smrti 20stěnnou kostkou a snaží se přehodit číslo 10. Pokud třikrát neuspěje, umírá. Pokud uspěje, probírá se s jedním životem. Pokud ho v průběhu hodů jiná postava vyléčí, už si nehází. Ale i když postava umře, může ji někdo přivést k životu i po deseti dnech! To ale záleží na PJovi a na hráčích.

Je možné s vyvinutou postavou pokračovat po dokončeném scénáři?

Ano. Záleží na Pjovi a hráčích. Pokud hrají předpřipravený scénář s postavami od první až do patnácté úrovně, můžou pak nové hry začít s novými postavami, nebo naopak se stejnými postavami hrát jeden scénář první až třetí úroveň, jiný scénář čtvrtá až sedmá úroveň a podobně. 

Pokud chceš s RPG hrami začít, určitě se toho neboj, prostě do toho jdi a zkus to! Není na tom co zkazit.

A jak se stát dobrým vypravěčem?

V dalším Dorreahově rozhovoru je hostem Ladislav Karpianus, zakladatel projektu Krotitelé draků. Popovídali si podrobněji o tom, jak být dobrým vypravěčem. Vypravěčů je oproti hráčům D&D velice málo, tak se jedním staň!

Může se stát vypravěčem každý?

Určitě. Někdo na to má lepší předpoklady, třeba když píše povídky nebo hodně čte. Ale asi každý z nás viděl aspoň nějaké filmy, četl aspoň nějaké knihy... A zbytek se naučí za pochodu. Na začátku to bude těžké asi pro každého, ale žádný učený z nebe nespadl. Vypravěčem může být i někdo, kdo úplně neholduje fantasy ani sci-fi, existují i realistické RPG hry. Důležitá je taky domluva se spoluhráči. Pokud vypravěč tíhne víc například k interakcím než soubojům, může se se svou skupinkou domluvit.

Jak sehnat tu správnou partu lidí?

Neexistuje dokonalá skupina. I pokud se obklopíš opravdu dobrými přáteli, můžete si někdy lézt na nervy. Hledat dokonalé lidi a dokonalou souhru nemá smysl. Je důležité komunikovat a třeba i vyzvat spoluhráče k tomu, aby ti jako game masterovi řekl i nějaké výtky. Nejdůležitější ale je, aby celá parta měla společnou jednu věc: chtěla se bavit. Pokud nikoho takového ve svém okolí nemáš, můžeš se porozhlédnout po lidech třeba u Krotitelů draků na Discordu nebo v jejich Facebookové skupině (https://krotiteledraku.cz/). Hráčů, kteří hledají společníky pro D&D, je hodně! Na Discordu si dokonce můžeš vyzkoušet roleplay jen textově. 

Tip: Poslechni si FYFTcast s Ladislavem, ve kterém se o Krotitelích dozvíš víc.

Kolik lidí je pro vypravěče nováčka optimální skupinka?

Ideálním počtem jsou 3–4 lidi. Plus vypravěč. Když je lidí víc, můžou se hráči cítit málo využití a jsou pak netrpěliví, začnou dělat něco jiného apod., to by tě jako vypravěče rušilo. 

Musím jako vypravěč znát všechna pravidla, nebo je ideální, aby je znali všichni?

Ideální je, když je znají všichni, ale hráči se můžou učit pravidla i za pochodu, ve zkušební hře. S novou pátou edicí ale už není fokus tolik na pravidla, jako spíš na samotnou hru. Pravidla jsou jen číšník, který ti přinese nápoj, ale party není o něm. Zavoláš ho, když potřebuješ.

Zjednodušená pravidla najdeš (jak už jsme výše zmínili) v Essentials Kitu i Starter Setu

Kromě toho existuje velká kniha pravidel (pro game mastera i hráče) jménem Player's Handbook. Je i nejčastěji používaná. Pro game mastera pak je i víc knih: Dungeon Master's Guide s radami (kterou Ladislav doporučuje) a Monster Manual. Knih k D&D ale vyšla už spousta, většina z nich jsou kampaně s různorodými atmosférami.

Když si ty ani nikdo z hráčů nemůžete vzpomenout na pravidlo, jak se zachovat v nějaké situaci, můžeš si něco i vymyslet. Důležité pak ale je pravidlo s hráči dohledat a domluvit se, jak budete v podobných případech jednat příště. Přece jen jsi game master a hráči potřebují cítit mantinely, aby nebyli nejistí, že si pořád jen něco vymýšlíš.

Můžu hrát i přes Skype?

Můžeš, dnes to asi ani jinak nepůjde. Hrát na živo je ale lepší zážitek, je to vlastně setkání s přáteli. Nevýhoda Skypu je to, že občas začnou dva hráči mluvit zároveň a nedorozumí se, protože nevidí ani svou řeč těla, proto je potřeba větší míra disciplíny. Má to ale i své výhody. Existují dvě aplikace (které ale samozřejmě při hraní přes internet využít nemusíš, stačí sdílet kresby a aby každý hráč měl kostky), jimiž zrychlíš souboje. Jmenují se Fantasy Grounds a Roll20. Jsou víceméně totožné. Můžeš využít ale i aplikaci Syrinscape, skrze kterou poskytneš hráčům hudbu nebo zvukový podklad pro scény. To pomáhá i při běžném hraní D&D. Existuje i oficiální D&D Beyond, což je něco jako interaktivní deník, který hráč sdílí s masterem. Jsou v něm i virtuální kostky.

Pro začátečníka je ale důležité jít postupně, krok za krokem. Nejdřív si pořiď Starter Set/Essentials Kit, pak si třeba zkus nakreslit svou první mapu, pak vymyslet jedno krátké dobrodružství, pak přistoupit k nějaké větší knize a až pak možná zvážit aplikace a jiné vychytávky. Hodně game masterů ukazuje i obrázky z internetu, což může být super zpestření a sjednocení představ hráčů, ale je dobré s nimi šetřit, imaginace je skvělá věc.

Co potřebuje vypravěč k tomu, aby dokázal vyprávět?

V první fázi musíš příběh vymyslet a až ve druhé fázi vést hru. Jsou to dva odlišné skilly. První je spisovatelský, druhý herecký, režijní.

S vymýšlením to spousta nováčků přehání. Existuje oficiální rada: Připravuj se na setkání stejně dlouho, jak bude setkání trvat, děleno dvěma. Tedy polovinu času – pokud má setkání trvat 6 hodin, věnuj přípravě 3 hodiny. Nemusíš se bát improvizovat, připrav se jen v bodech – představ si třeba několik situací, které se můžou při hře stát. Hráčům můžeš pak nahazovat udičku a pak už je to na nich.

Taky je super připravit si třeba čtyři NPC (Non Player Character). Nebudou vázaní na konkrétní situaci, ale budou něčím zajímavé. Pak si můžeš hráče přímo svým vyprávěním nasměrovat tam, kde je chceš mít. Často se stane, že tě hráči dostanou někam, kde to nečekáš. Důležité je neztratit poker face :D Pak si to všichni víc užijí.

Může být vypravěč nováček dobrý?

Může. Záleží pak na tom, s kým se srovnáváš. Nejlepší je, když začneš s hráči, kteří taky začínají. Ty se třeba budeš ztrácet, ale oni to nepoznají. Nikdy se nestalo, že by vypravěč nováček a hráči nováčci po hře všichni řekli, že to bylo příšerné a že už to hrát nechtějí.

Jak dlouho průměrně trvá jedno sezení?

To vždycky záleží na hráčích. Podle Ládi nemá smysl jít pod tři hodiny, ideální je třeba šest hodin. Než se to rozjede, než všichni začnou mluvit, trvá to tak hodinu, hodinu a půl. Je ale dobré hrát konzistentně (třeba jednou za dva týdny), aby hráči nezapomínali, co se dělo. Vždycky je to na domluvě se skupinou.

Tip: Podcasty lze poslouchat i na vámi oblíbených streamovacích platformách. Doporučujeme kliknout na odběr alespoň u jedné z nich, jelikož podcasty vychází dřív než videa – budete mít tak vše jako první.

 SLEDUJ NÁŠ INSTAGRAM @fyftstore