Slackline aneb (nejen) chození po lajně

Natáhnout si gumu mezi dva stromy a pak po ní chodit a skákat jako v nějaké cool akční reklamě? Zní to hustě! Ale představa, že to děláš právě ty, to ti asi moc neleze do hlavy, co? Jenže kluci ze Slackshow ti dnes ukážou, že v tom vlastně není žádná věda a hravě to s pár dny tréninku zvládneš. A to doslova levou zadní!

Počátky tohoto sportu se datují někdy v 80. letech v Americe, kde si lezci v Campu 4 krátili volné chvíle chozením po řetězech u místních parkovišť. Pak je ale napadlo vzít vlastní lezecké popruhy a začali závodit v tom, kdo dojde nejdál. Do Evropy se tahle aktivita pak dostala na přelomu tisíciletí - sport je to tedy relativně nový a velice rychle a dynamicky se rozvíjí.

Tip: Pro začátečníky doporučujeme tento Slackline Set. Všechny varianty najdeš v pak najdeš v Slackline kategorii.

Slackline, lajna, slacklining - to všechno jsou výrazy pro balancování, chození a skákání na nejčastěji 25 mm širokém popruhu (z polyesteru nebo polyamidu) upevněném mezi dvěma kotvícími body (většinou to bývají stromy). Popruh může být široký ale i 5 mm, nebo 50 mm. Člověk by řekl, že čím širší popruh, tím to bude jednodušší, opak je ale pravdou. Nejideálnější slackline je opravdu ta, co má 2,5 cm. Ovšem pro začátečníky je to asi jedno.

Rozdíl od chození po provazu spočívá v tom, že slackline není staticky napnutá a ukotvená po stranách. Zároveň je ale popruh dost elastický a hýbe se celou dobu, co po lajně chodíš nebo děláš jiné vylomeniny.

U slackline se nevyužívá balančních prvků, takže žádnou provazochodeckou tyč si nepořizuj.

Tip: Všechny produkty na slacklining najdeš v kategorii Slackline.

Jak si napnout základní lajnu

Jaké potřebuješ příslušenství

Základní lajny se většinou skládají ze dvou kusů, a to samotný popruh s našitým okem a ráčna, která má oko našité taky. Pomocí smyčky se popruh i ráčna přidělá na nějaký pevný bod, nejčastěji strom, a následně se spojí.

komponenty ke slackliningu

Tip: Doporučuje se pod popruhy dávat nějakou bondáž, jednak aby nedošlo k natrhnutí kůrou stromu, jednak aby se neponičil samotný strom.

Jak upevnit slackline?

Bandáž si obtoč kolem stromu v té výšce, jak ti to bude vyhovovat - do začátku je nejlepší si nastavit bondáž do výšky někam pod rozkrok, tedy něco pod koleny a zároveň nad koleny

kam umístit slackline bandáž

Výška musí odpovídat délce slackliny - nejde si natáhnout 50m lajnu v úrovni kolen.

Lajnu můžeš ke stromu připevnit dvěma způsoby - buď v setu dostaneš takzvaný šekl, nebo ho nedostaneš a lajnu si jednoduše provlékneš skrze našité očko. Kovový šekl má výhodu, že se popruh tak snadno neošoupe vlivem toho, jak lajnu budeš používat.

uchycení slackline očkemuchycení slackline šeklem

Jeden menší poznatek - když upevňuješ lajnu a nechceš, aby se ti hned zezačátku stočila o 90°, přehni si ji v očku takhle napůl. Lajna se pak nebude kroutit a bude furt krásně rovně. Ne teda, že by to něčemu vadilo, přeci jenom, kdykoliv po ní budeš chodit, rovně bude. Ale jestli tě zajímá z estetického hlediska...

přehnutí slackline popruhu

Pak vezmi rovinu a přetáhni si celou lajnu na druhou stranu. Nezáleží, jakou délku má tvá Slack Line v setu, nemusíš ji vždy natahovat celou. Třeba z 25m slackline si můžeš natáhnout i jen dva metry, zbytek ukotvit do ráčny tak, že bude lajna ležet vedle stromu, a trénuj si na kratším úseku.

Ráčnu upevni úplně stejným způsobem, jako jsi upevňoval první popruh - tzn. pokud nemáš šekl, provlékni očkem, pokud ho máš, super!

jak upevnit ráčnu

Pak jednoduše ráčnou popruh zeshora protáhneš. Jakmile ji protáhneš dostatečně a začne zabírat, tahej za páku zespod, kterou odjistíš palcem páčkou na druhém obrázku. Tím se ti popruh bude napínat - skonči v pozici, kdy ti bude lajna připadat dostatečně napnutá, ráčna se sama zamkne a už se nepovolí.

Lajna zároveň nemusí být napnutá úplně - ale pokud bude volnější, nezapomeň ji umístit trochu výš, bude se hodně prohýbat, tak abys nekončil nohama (nebo zadkem, žejo) na zemi. Pro začátečníky se doporučuje mít lajnu níž a víc napnutou, pro pokročilé je super ji mít výš a volněji. Jinak je ale fakt na tobě, kam a jak si ji napneš.

protáhnutí popruhu ráčnouodjištění pojistky ráčnyjak napnout popruh

První přejití je nejtěžší

Poprvé je to samozřejmě složité, proto není od věci si k prvnímu pokusu přizvat parťáka, co tě podrží, a to doslova. Zezačátku může docházet ke třesení lajny, protože ještě neumíš správně zpevnit a zapojit střed těla. Ale neboj, je to naprosto normální a časem to zmizí - klidně za pět, ale i za dvacet minut.

první přejití po slackline

Nohu si dej hezky rovně na lajnu a koukej na jeden pevný bod. Obě ruce zvedni nad hlavu až tak, aby tě z toho bolela ramena. Jakmile vyskočíš na lajnu, kolena mírně pokrč, chodidla měj pevně na lajně a stále koukej na jeden pevný bod. Za pomoci kámošovy ruky zkus lajnu poprvé přejít. Našlapuj nejdříve palcem a pak až celým chodidlem, abys nešlápnul do prázdna.

Jestliže už tohle zvládáš, kámoš by měl pustit tvoji ruku a nechat tě balancovat samotného. Zároveň ti ale může dát ruku mezi lopatky a tím ti s nalezením středu na slackline pomoci. Až to budeš zvládat, kámošova pomoc může spočívat jen třeba v ukazováčku (aby se neřeklo). Pak tě totiž pustí a ty si toho ani nevšimneš.

balancování s rukou mezi lopatkami

Vhodná obuv

Možná bys to neřekl, ale na slackline je nejlepší začínat naboso. A to z jednoho prostého důvodu - našlápnutí na lajnu lépe ucítíš a budeš si jistější. A mimo jiné si budeš připadat jako opice. Takže pokud trénuješ někde v parku na trávě, sundej boty!

No a jestli přeci jen chceš boty mít, ať už proto, že se v nich cítíš líp, nebo proto, že pod tebou jsou šišky či kořeny, určitě nevol nějaké s pevnou podrážkou. Čím měkčí, rovnější podrážka bez vzoru, tím líp

vhodná obuv na slacklining

Balanc bez asistence

Stoupni si na slackline - pokud je dlouhá, popros kámoše, aby ti ji přisednutím zkrátil na polovinu. Pak balancuj nejdřív na jedné, pak na druhé noze. Neděs se, když ti to zezačátku nepůjde, je to těžší, než to vypadá.

samostatné balancování na slackline

Tip: Nezůstávej u podpory kámošovou rukou moc dlouho, nemá to pak velký efekt na to, aby ses to naučil. Spíš naopak, potřebuješ sám v sobě vzbudit stabilizační svaly.

Jakmile budeš dobře balancovat na jedné noze, zkus si lehkým krůčkem překročit a znovu balancovat. A gratulace, první krůčky máš za sebou!

 Jaké u nás najdeš SlackLiny