Pravidla Magic: The Gathering

Na úvod 

Pokud jsi o hře Magic: the Gathering nikdy neslyšel, můžou se pravidla zdát dost komplikovaná. Ale nezoufej, i ostřílení hráči se kolikrát na pravidlech neshodnou. V tomhle návodu ti představíme jen ty úplně nejzákladnější, aby sis mohl Magic zahrát. Další, komplikovanější pravidla si zažiješ sám hraním.

Tip: Všechny MTG karty najdeš v sekci Magic: The Gathering

1. O co jde?

MTG je sběratelská karetní hra, kde má každý hráč svůj balíček (minimálně) 60 karet a 20 životů a cílem hry je snížit protihráčův počet životů na 0.

Existují i další způsoby jak vyhrát – a existuje i spousta dalších herních módů (formátů), kde jsou víc než dva hráči – ale těm se zatím věnovat nebudeme.

MTG logo
Tip: Pokud tě zajímají herní režimy MTG, přečti si článek Formáty ve hře Magic: The Gathering

2. Karty

2.1 Barvy

V MTG (Magic: the Gathering) je 5 základních barev - černá, bílá, zelená, modrá a červená. Většina karet má jednu barvu, ale jsou i karty, které mají více barev nebo karty co nemají žádnou. MTG colors
Llanovar Elves Siege Rhino Sol Ring

 

2.2 Struktura karty

Struktura karty

Části:

Karet je víc typů, ale většinu částí mají stejnou.

- Vlevo nahoře je jméno karty

- Vpravo nahoře je vyvolávací cena karty – ta udává, kolik many je třeba na její použití. Na kartě můžou být konkrétní barvy, za kterou se karta vyvolává (třeba bílá, ke které je potřeba bílá mana), nebo číslo – to označuje, kolik stojí many libovolné barvy. Takže Serra Angel stojí 2 bílé many + 3 jakékoli.

- Na řádku uprostřed vlevo je typ karty a vpravo je značka setu – její barva označuje vzácnost karty. Od černé, která je obyčejná, až po oranžovou, která je nejvzácnější.

- V dolní polovině je vlastnost karty a někdy i doprovodný text kurzívou, ale ten při hře nehraje žádnou roli.

- Bytosti se od kouzel liší tím, že mají vpravo dole dvě čísla – to první je útok a to druhé jsou životy. Když se životy bytosti dostanou na 0 tak umírá

Rarita karet

 

 

2.3 Typy karet

Land (země) – Land je základní zdroj many – to je energie, za kterou hráči můžou vyvolávat bytosti a kouzla. Každý hráč může za kolo vyložit jenom jeden Land. Land se aktivuje "tapnutím" (to je otočení o 90 stupňů), a tím hráč získá manu. Land se "odtapne" (otočí zpátky) na začátku hráčova tahu.

Creature (bytosti) – Bytosti jsou postavy, kterými na sebe hráči můžou útočit. Když hráč vyvolá bytost, nemůže s ní rovnou útočit nebo ji tapovat. Tomu se říká vyvolávací únava. V soupeřově kole už ale blokovat může.

Artifact – Artefakty jsou většinou věci, co mají nějaký efekt, ale můžou to být i bytosti.

Planeswalker – Planeswalker je karta bytosti, která nemá útok a životy, ale body loajality, kterými platí za schopnosti. Většina planeswalkerů má 3 shopnosti, které můžou použít jednou za kolo. Když má planeswalker 0 bodů loajality, tak umírá.

Plains

Snapcaster Mage

Bomat Courier

Nicol Bolas, Planeswalker

- Kouzla – kouzel je několik druhů

- Sorcery – Asi nejjednodušší typ kouzla. Sorcery je kouzlo, které může hráč zahrát jenom ve svém kole. Zaplatí vyvolávací cenu, karta udělá svůj efekt a jde na hřbitov.

- Instant – Instant funguje podobně jako sorcery, ale může se použít kdykoliv, klidně i v soupeřově kole nebo v průběhu útoku.

- Enchantment – Enchantment je kouzlo s dlouhodobým efektem. Hráč zaplatí vyvolávací cenu a karta enchantmentu nejde na hřbitov, ale zůstane na hrací ploše a její efekt trvá, dokud ho něco nezruší.

- Enchantment – Aura – Aura je jako enchantment, ale přichází do hry připojená k nějaké bytosti, které typicky dává nějakou schopnost.

 

Sorcery: Wrath of God Instant: Lightning Bolt Enchantment: Honor of the Pure Enchantment – Aura: Oakenform

Schopnosti:

Bytosti ve hře můžou mít vlastnosti, které se opakují a označují se na kartě jenom jedním slovem. Je jich hodně, proto zmíníme jen pár nejčastějších. Není třeba si je hned ze začátku všechny zapamatovat, ale je třeba počítat s tím, že se během hry můžou objevit.

- Haste – bytost, která má haste, může útočit hned v kole, kdy byla zahrána, takže se na ni nevztahuje vyvolávací únava

- Flying – bytosti, které mají flying (létají), nemůžou být blokovány bytostmi co nemají flying

- Reach – bytosti, které mají reach, můžou blokovat bytosti s flyingem

- Deathtouch – když dá bytost, která má deathtouch, jiné bytosti zranění, tak zraněná bytost umírá

- Defender – bytosti, které mají defender, nemůžou útočit

- Trample – všechno zranění, které bránící hráč nezablokuje. jde do hráče

- Vigilance – vigilance znamená, že se bytost nemusí při útoku tapovat

3. Začátek hry 

1. Každý hráč si zamíchá balíček (tomu se někdy říká knihovna).

2. Hráči si hodí kostkou, a kdo hodí vyšší číslo, vybere si kdo začne.

3. Oba hráči si vezmou 7 karet a rozhodou se, jestli si je chtějí nechat. Když s kartami hráč nebude spokojen, třeba když dostane 7 landů (nebo ani jeden land), může karty zamíchat zpátky do balíčku a vzít si o jednu kartu míň (tedy 6). Tomu se říká mulligan a hráč ho může opakovat i víckrát.

Jako kompenzaci se hráč, který mulliganoval, může na začátku hry podívat na horní kartu knihovny a buď ji tam nechat, nebo ji dát na spodek.

4. Hráč, který začíná, si první kolo na začátku kola nelíže kartu.

Hráč může mít v průběhu celé hry v ruce maximálně 7 karet, nebo musí na konci tahu přebytečné karty odhodit na hřbitov. 

Balíček

Co se týče balíčku, ten musí mít minimálně 60 karet a můžou v něm být maximálně 4 kopie jedné karty – kromě landů (ty nejsou omezeny) a dalších výjimek.

Průběh tahu

Tah hráče má 5 základních částí:

1. Počáteční část

První, co se děje, je, že si hráč odtapne všechny tapnuté karty.

Draw fáze – hráč si lízne kartu. Vzácná situace nastává v případě, že si hráč má líznout kartu, ale už žádnou v balíčku nemá – v tom případě prohrál.

2. První main fáze

Main fáze je prostor, kdy může hráč hrát karty, takže vykládat landy (land může hráč vyložit jenom jeden za kolo), vyvolávat postavy, kouzla atd.

3. Combat (bojová fáze)

Volba útočníků – hráč, který je na tahu, zvolí, kterými bytostmi chce zaútočit. Pokud nechce, útočit nemusí. Hráč bytosti, se kterými chce útočit, tapne. Na rozdíl třeba od Hearthstonu tady všechny bytosti útočí na protihráče (nebo jeho planeswalkera), ne na bytosti protihráče.

Volba blockerů – bránící hráč zvolí, které bytosti chce kterými blokovat. A může i více bytostmi blokovat jednu. Útočící bytosti je třeba tapnout, ale blokující ne.

Damage – tady probíhá samotný souboj – všechny bytosti sníží životy bytost, se kterou bojují, o svůj útok. Všechny bytosti, jejichž životy se dostanou na nulu, umírají. Bytost, kterou protihráč nezablokuje, útočí na něho, takže si sníží životy o hodnotu útoku nezablokované bytosti.

4. Druhá main fáze

Je stejná jako první main fáze – prostor, kdy může hráč hrát karty.

5. Ukončovací fáze

Cleanup step – pokud má hráč v ruce víc než 7 karet, musí přebytečné karty odhodit. Životy všech bytostí se vrací na původní hodnotu – až do teď jsou bytosti zraněné z combatu

 

S čím začít?

Začátečnických balíčků je spousta a nejsou ani moc drahé. Tady máš pár doporučení:

Tip: Pokud se ještě neorientuješ v produktech, pomůže ti v tom článek Jak vybrat Magic: The Gathering.

 

Pokud si chceš Magic zkusit zahrát zdarma, zkus PC hru Magic Arena

_mtgarenascreenshot2a

 

[Autor-Sony]