Dungeons & Dragons VS Dračí hlídka

Rozhovor s hlavním autorem české RPG hry Dračí Hlídka. Proč vznikla? Pro koho je? A jak se liší od jiných her na hrdiny?

Dorreah: Vítám tě ve FYFTcastu. Na začátek se zeptám, jak vznikl vůbec ten nápad Dračí Hlídky?

Pavel: Ten nápad je už docela starý, 5 nebo 6 let. Vznikl proto, že jsme velcí milovníci herního systému Dračí doupě, 1.6. Pravidla přestala vycházet, a tak jsme se sešli s lidmi z Altaru a ptali se, jestli ještě bude původní Dračák ještě někdy vycházet. To nám nevyšlo a nepodařilo se domluvit ani předání licence, takže bylo jasné, že původní Dračák skončil. Asi po dvou týdnech jsme se dohodli, že uděláme vlastní hru, která na Dračák naváže. A tak vznikla Dračí Hlídka. V tom prvním roce jsme byli tři kamarádi, rok jsme to vyvíjeli a našli během toho spoustu slepých cest, jako Cimrman. Zjistili jsme, že to úplně nefunguje, protože jsme demokraticky hlasovali a vždycky dva přehlasovali třetího. Po roce jsme měli parádní hru, kterou ale nikdo z nás nechtěl hrát. Takže jsme se dohodli, že takhle to nepůjde a začal jsem od nuly psát Hlídku sám. Postupně jsem nabíral jiné lidi.

Dorreah: Je Dračí Hlídka něco jako Dungeons & Dragons, akorát převedená do češtiny?

Pavel: Je a není. Je to stejně jako D&D hra na hrdiny, RPG. Původní Dračák měl něco ze starého D&D, takže hodně vzdáleně je tam ten vliv i na Hlídku. Takže ano, základy to má v D&D. Ale D&D je high fantasy, kde skoro každá postava ovládá nějakou formu magie nebo schopností založených na maně. V Hlídce je to trošku striktnější. D&D je taky heroická fantasy, kde si postavy hned na první úrovni lajznou vymlátit nějakou bandu protivníků. Když se zraní, vyspí se na 8 hodin, uzdraví a pokračují v krasojízdě. Hlídka je více survival, boj je víc nebezpečný a může se umírat. Léčení spánkem je pozvolné. D&D jsou hrdinové a superhrdinové, Hlídka jsou dobrodruzi. Další rozdíl je v kostkách, v D&D jich je spousta, v Hlídce šesti- a desetistěnka. Taky na Hlídce má kostka menší vliv než v D&D.

Dorreah: Co pro tebe znamená Dračí Hlídka nebo obecně hry na hrdiny?

Pavel: Má to více vrstev, pro mě osobně 28 let hraní Dračáku. Většinu času jsem dělal PJe (Pána jeskyně). Takže existuje nějaký svět, který se jmenuje Domovina a spousta her, které jsem za ty roky hrál jsou situovány sem. S tím mám spojených hodně zážitků. A jinak jsou to ty věci mimo hru, které jsou asi nejdůležitější: poznat nové lidi, dělat nové věci, snít. Je to vstupí brána ke spoustě zajímavých lidí a zážitků.

Tip: Všechny RPG hry alias hry na hrdiny najdeš v sekci RPG hry

Dorreah: Protože Hlídka je v češtině, hraje se s méně kostkami a má jednodušší pravidla, myslíš, že má potenciál rozšířit hry na hrdiny tady v Česku?

Pavel: Já s tím počítám. Spoustu výtisků rozdáváme pro domovy mláděže, dětské domovy, skauty apod., kde by to ty lidi mohlo bavit. Odhaduju, že zhruba sto tisíc lidí hrálo původní Dračák, ale ti teď mají svoje životy a mají přístup k mladým lidem. Taky se nám ozvala spousta lidí, takže se to šíří. Lidi pak vidí, že to není jen věc z The Big Bang Theory a Stranger Things a že to je vlastně sranda.

Dorreah: Já nevím, kolik se prodalo výtisků, ale řekl bys, že to baví víc mladší nebo starší publikum?

Pavel: Prodalo se 2500 výtisků a s tím věkem... Tohle je podle mě bez vlivu na věk. U starších možná hraje roli jedině v tom, že nemusí mít čas, ale věřím, že kdyby mohli, hráli by víc než ty děcka.

Dorreah: Pro koho se Dračí Hlídka hodí? Pro začátečníky nebo i ty veterány?

Pavel: Tady se kryjí dvě roviny. Jednak pro koho by měla být Hlídka jako finální produkt: tam si myslím, že to pokryje všechny. Lidi, kteří nikdy RPGčka nehráli, ale i ty, kteří hráli Dračák 20 let. Každopádně ale pravidla jsou napsaná jen pro první až pátou úroveň, takže pro začínající dobrodruhy. Teď děláme i pravidla pro pokročilé, ta budou zahrnovat šestou až čtyřiadvacátou úroveň. Ale určitě je to dostupné pro každého.

Dorreah: Spousta začátečníků se může před první hrou na hrdiny cítit nesvá, stydět se a podobně. Co ty bys jako nováček udělal, aby ses do Dračí Hlídky ponořil?

Pavel: Z pohledu hráče je důležité domluvit ve skupině, kdo bude dělat vypravěče. A ten vypravěč to už musí mít trochu předpřipravené, být nestranný, vlastně rozhodčí. Největší odměnou pro něho pak je, když vidí, že to hráče baví. Po tom, co hráči nechají vypravěči nějaký čas na přípravu, nezbývá než do toho skočit a hrát. Myslím ale, že nejtěžší je přinutit ostatní, aby to chtěli hrát. Možná je dobrá taktika začít "Viděli jste Pána prstenů? Hry o trůny? Pojďme to zkusit."

Dorreah: Děkuju, že jsi přišel! Chtěl bys ještě něco dodat?

Pavel: Dodat asi není co, já bych ještě chtěl poděkovat všem, co na Hlídce pracovali, všem, kteří ji hrají a zajímají se.

Tip: Podcasty lze poslouchat i na vámi oblíbených streamovacích platformách. Doporučujeme kliknout na odběr alespoň u jedné z nich, jelikož podcasty vychází dřív než videa – budete mít tak vše jako první.

SLEDUJ NÁŠ INSTAGRAM @fyftstore

 

[Autor-dorreah]