Jak hrát šachy

Tonda ti zopakuje pravidla šachu a představí základní strategie a taktiky

Většina lidí pravidla šachů zná, ale nemají žádnou taktiku. Nauč se s námi základní strategii, abys tuto většinu lidí porazil! Přestože o sobě Tonda říká, že není expert, hrál rok nebo dva šachy závodně, takže se v základních taktikách vyzná! :)

Tip: Pokud nemáš potřebné vybavení k partii, podívej se do naší sekce Šachy

Připomenutí pravidel

Rošáda

Král se posune o 2 políčka a věž jde na to políčko, které král přeskočil. Rošáda se nesmí dělat, když:

1. Je nějaká figurka mezi králem a věží

2. Se král nebo věž už předtím pohnul/a

3. Je král v šachu

4. By král šel přes políčko, kde by měl šach

 

Braní mimochodem

Pěšák se z místa, kde začíná, může posunout o 2 políčka (místo o 1). A kdyby vedle něho stál protihráčův pěšák, tak ho může vzít jakoby se posunul jen o 1.

Tohle funguje jenom když:

1. Se pěšák posunul o 2 políčka

2. Pěšáka vezme hned v dalším tahu

 

Zahájení

Pro zahájení hry existuje několik obecných pouček pro získání co nejlepší pozice:

1. Vyvinout figury

2. Obsadit střed

3. Nehýbat jednou figurou víckrát

5. Nevyjíždět dámou moc brzo

6. Udělat rošádu

7. Spojit věže

 

Vyvinout figury

Věže, jezdci, střelci a dáma jsou figury, kterými se snažíš vyhrát hru, ale dokud stojí na tom políčku, kde začaly, jsou celkem k ničemu. Takže to nejdůležitější, co bys měl na začátku hry udělat, je dostat své figury na lepší políčka.

 

Obsadit střed

Důležitý krok. Ve středu jsou figury nejaktivnější a ten, kdo má střed, má více prostoru a možností. Jako střed se berou 4 políčka a obsadíš je tak, že na ně přímo postavíš figuru, nebo figurou táhneš tak, aby políčko ve středu kontrolovala, tedy z něho brala. Obsazení středu souvisí s vyvinutím figur.

 

Nehýbat jednou figurou víckrát

Princip je takový, že ze začátku hry je nejlepší každým tahem vyvinout další figuru. A hráč který používá víc tahů na hýbání jednou figurou tím pádem bude pozadu. To Tonda ukázal ve videu na zahájení jménem Skandinávská obrana. Bílý pohnul pěšcem 2x, černý každou figurou jen jednou = je napřed. Má vyvinutou 1 a bílý 0. Dáma se pohnula 2x a bílý každým tahem vyvinul figuru (jezdce), takže má 2 a černý 1 (dámu).

 

Nevyjíždět dámou moc brzo

Pokročilí hráči samozřejmě vědí, co dělají, ale obecně se doporučuje dámou nevyjíždět moc brzo. Pak je snadné ji napadnout a ty s ní potom pořád musíš uhýbat a nebo o ni třeba i přijdeš. Lepší je si klasicky vyvinout ostatní figury, obsadit střed a až potom něco vymýšlet.

 

Udělat rošádu

Udělej co nejdřív rošádu. Obecně se říká, že je dobré ji udělat v prvních deseti tazích, ale není problém s ní vyrukovat už na čtvrtém tahu. Rošáda je důležitá, protože jednak dostane krále do bezpečí (uprostřed je snadné ho napadnout), jednak dostane do hry věž, která by jinak zůstala v rohu (a tam toho moc nenadělá).

 

Spojit věže

Když se podíváme na hru, kde oba hráči dělají obyčejné tahy, vyvíjejí figury, obsazují střed, a tak dál, tak vidíme, že na konci mezi věžemi nezůstane nic. To je poslední kontrola, protože když se toto povede, znamená to, že jsi už vyvinul všechny figury a že jsi udělal rošádu. To nejdůležitější máš za sebou. Zahájení končí a přechází se do další fáze hry.

 

Hodnoty figur

Hodnoty figur se vyjadřují v pěšcích. Pěšec má hodnotu 1, střelci a jezdci 3, věže 5 a dáma 9. Tímhle je dobré řídit se při hře, takže třeba když budeš mít možnost vzít věž, ale přijít o jezdce, tak se to vyplatí, protože věž má větší hodnotu než jezdec. Hodnoty jsou ale jenom přibližné a mění se podle toho, co figura zrovna dělá.

 

Kdy měnit?

Často nastane situace, kdy můžeš vzít protihráči třeba střelce, ale on ti potom vezme tvého. Jsou 2 základní případy, kdy je dobré měnit:

1. Když můžeš vyměnit svoji míň aktivní figurku za soupeřovu víc aktivní (např. výměna jezdce za jezdce, který je uprostřed šachovnice, protože ten uprostřed je silnější)

2. Když máš víc materiálu (to je součet hodnot figur) než protihráč (např. když má soupeř o věž míň a vyměníte si všechny ostatní figury (střelce za střelce atd.), na konci ti zbude věž a protihráči nic. A pak už bude snadné vyhrát.)

 

Taktiky

Ukážeme si 4 principy, se kterými se ve hře běžně setkáš – a už jenom to, že je poznáš a budeš vědět, jak fungují, z tebe udělá lepšího hráče.

 

Pin/Vazba + Skewer/Špíz

Při vazbě jde o to, že střelec, dáma nebo věž zaútočí na nějakou figuru, která se nemůže hýbat, protože je za ní hodnotnější figura. Když je tou hodnotnější figurou král, je proti pravidlům, aby se pohnula. Tomu se říká absolutní vazba. Kdyby tam místo krále byla dáma, tak je to relativní vazba, protože jezdec se sice může pohnout, ale nechce.

Když se ti podaří dát nějakou figuru do vazby, tak je třeba toho využít a nějak na tu figuru zaútočit. Tím, že se nemůže hýbat, o ni často protihráč přijde.

Obdobou vazby je skewer (česky asi špíz?). To je to stejné, akorát hodnotnější figura je vpředu.

 

Double attack/Dvojí úder

Jde o to, že 1 figura napadne 2 figury zároveň. Takže i když jedna uhne, tak vezme tu druhou. Při hře si můžeš nacházet, kdy dvojí úder použít, ale zároveň si dávat pozor, aby ho proti tobě nepoužil protihráč.

 

Fork/Vidlička

V podstatě dvojí úder jezdcem.

 

Discovered attack

V pozici je nějaký "schovaný šach", kterého se dá využít. Např. věží můžeme udělat šach, ale brání nám v tom jezdec. Podíváme se, kam může jezdec uhnout. Můžeme si vybrat pozici, ve které to vypadá, že nám ho protihráč sebere, ale má šach – bereme dámu.

Určitě doporučujeme jít na www.lichess.org nebo www.chess.com, kde si můžeš taktiky zadarmo procvičit, protože ne vždycky je snadné taktiku při hře najít.

 

Maty

Mat čtvrtým tahem

Tento mat na tebe asi v začátcích bude spousta lidí zkoušet. Jde o to, že hned ve třetím tahu vyjedeš dámou a když si toho protihráč nevšimne, dostává mat. Obecně se s matem, kdy je dáma až u krále a něco ji kryje, setkáš často.

 

Mat na poslední řadě

Když uděláš rošádu, tak pěšci před králem ho na jednu stranu chrání, ale zároveň mu berou prostor k pohybu. Takže dokud jsou před králem pěšci vedle sebe, je třeba si dávat pozor na mat dámou nebo věží na poslední řadě.

 

SLEDUJ NÁŠ INSTAGRAM @fyftstore