Značení tahů

Značení tahů na Rubikově kostce

Pokud se chceš naučit složit Rubikovu kostku, budeš k tomu potřebovat znát značení tahů.

Tip: Ještě svou kostku nemáš? Podívej se do kategorie 3x3x3 kostky, které máme zrovna skladem. Pokud sháníš jiný tvar, prozkoumej celou sekci Speedcube.

Každé otočení strany na kostce se dá zapsat pomocí nějakého písmene, čísla, nebo znaku a díky tomu můžeme zapisovat a číst algoritmy.

Tip: Nevíš, jak kostku složit? Přečti si náš článek Jak složit kostku.

 

Značení tahů:

L - [Left] Otočení levé strany po směru hodinových ručiček (o 90 stupňů)

R - [Right] Otočení pravé strany po směru hodinových ručiček

U - [Up] Otočení horní strany po směru hodinových ručiček

D - [Down] Otočení dolní strany po směru hodinových ručiček

F - [Front] Otočení přední strany po směru hodinových ručiček

B - [Back] Otočení zadní strany po směru hodinových ručiček

M – [Middle] Otočení střední vrstvy (mezi R a L) ve směru L

E – [Equatorial] Otočení vrstvy mezi U a D ve směru strany D

S – [Standing] Otočení vrstvy mezi F a B ve směru strany F

U' – Apostrof znamená, že stranu otočíme proti směru hodinových ručiček.

U2 – 2 za písmenem znamená, že stranu otočíme o 180 stupňů. (je jedno na kterou stranu)

x – otočíme celou kostku ve směru R

y – otočíme celou kostku ve směru U

z – otočíme celou kostku ve směru F

Rw“ (nebo jiné písmeno) – [R wide] otočení prostřední strany společně se stranou zapsanou. Rw = R+M‘, Uw = U+E‘

"r" (nebo jiné písmeno) - otočení vnitřní pravé vrstvy na 4x4. r=RW+R'

 Rubikova kostka - značení

Slovníček:

Jestli jsi ve speedcubingu nováček, nejspíš si zaslechl(a) pár pojmů, kterým nerozumíš. Proto jsme vytvořili krátký seznam slov, které je dobré znát. Jestli narazíš na nějaké, které nám tu chybí, napiš nám a přidáme ho!

Algoritmus – Sada pohybů, kterými řešíme určitou situaci.

Sexy move – Často používaný prvek v algoritmech. (R U R‘ U‘)

Sledge hammer – Další algoritmus/prvek který se často vyskytuje. (R‘ F R F‘)

CFOP - Nejpopulárnější metoda pro speedcubing.

OLL - Předposlední krok CFOP metody, ve kterém je cílem naorientovat poslední vrstvu jednou barvou nahoru.

PLL - Poslední krok CFOP metody. Po dokončení OLL se jedním algoritmem doskládá celá kostka.

Pop - Označení pro vyskočení dílku z kostky.

Lube - Zkratka slova "lubrikant", mazadlo na kostky.

Roux (vyslovuje se "rů") - Další metoda pro složení kostky - je efektivnější ale náročnější než CFOP.

OH (nebo taky "óháčko") - Skládání kostky jednou rukou, zkrazka z One Handed.

Squan - Zkrácené označení pro hlavolam Square-1.

BLD - Označení pro skládání kostky poslepu, zkratka z BLinDfolded.

NR - Národní rekord.

PB - Personal Best - označení pro osobní rekord.

DNF - Did Not Finish - označení pro neplatný pokus o složení na soutěži, při kterém soutěžící zastaví časomíru když ještě nemá složenou kostku.