Srovnání příběhových kampaní v Dungeons and Dragons

Pro hru Dungeons & Dragons existuje spousta příruček dobrodružství s kampaněmi. Je nám jasné, že všechny vypadají úžasně. Jeden ale neví, kde vůbec začít a která pro něj bude nejlepší. Jak se ty knihy dělí a které pořídit jako první? Společně s naším hostem Petrem alias Gergonem, jsme ti zajistili takový exkurz do příruček Dungeons & Dragons! Ve finále zjistíš, že zdaleka nemusíš mít všechny.

Essentials Kit a Starter Set

Essentials Kit a Starter Set jsou boxy, ve kterých kromě příručky najdeš i jiné věci – třeba kostky. Začátečníkům v D&D se doporučuje buď jedna, nebo druhá krabice. Díky nim zjistíš, jestli tě D&D vůbec baví a až pak můžeš začít pořizovat další příručky. Je tedy lepší pořídit Essentials Kit, nebo sáhnout po Starter Setu? Často narazíš na odpověď, že Starter Set je lepší, protože je v něm lepší úvodní dobrodružství. Essentials Kit má ale na druhou stranu možnost vytvoření postavy a dobrodružství v něm není o tolik horší. Taky je v něm navíc Dungeon Master's screen, kartičky na iniciativu, mapa, všechny kostky, které potřebuješ... Rozdíl v ceně je navíc minimální. Za nás se proto vyplatí jít spíš do Essentials Kitu!

Tip: Podívej se na všechny produkty pro D&D, které máme skladem, v sekci Dungeons and Dragons.

 

Základní trojice příruček: Player's Handbook, Dungeon Master's Guide, Monster Manual

I když se na první pohled může zdát, že potřebuješ hned všechny, není to tak. Pokud bychom měli z těchto tří knih vypíchnout jednu nejdůlžitější, byl by to Player's Handbook. Najdeš v ní všechno, co potřebuješ. Jediné, co by mohlo chybět vypravěčům, jsou monstra – ta by si museli dohledat na internetu. Jako druhou bychom doporučili pořídit právě Monster Manual, který slouží jako obrovská zásobárna monster, která může PJ do příběhu zasadit. Dungeon Master's Guide obsahuje spoustu detailních pravidel, ale ta opravdu nepotřebuješ znát hned, dospěješ k nim časem.

Rozšiřující příručky: Tasha, Xanathar, Mordenkainen, Volo

Zní to jako jména postav, protože to jsou jména postav. Rozšiřující knihy jsou po nich jen pojmenovány. Xanathar a Tasha přinášejí více možností pro hráče – spoustu nových podpovolání. Najdeš v nich ale i rady pro vypravěče, nová kouzla... Xanathar a nebo Tasha jsou vhodná první rozšíření. Volo a Mordenkainen jsou zase zaměřené na rasy. Obsahují také nová monstra pro vypravěče.

Příběhové knihy

Antologie

V minulosti vyšly tři antologie dobrodružství: Ghosts of Saltmarsh, Candlekeep Mysteries a Tales from the Yawning Portal. Ty obsahují každá několik samostatných krátkých dobrodružství. To se může hodit pro začátečníky, protože tyto příběhy nejsou nijak komplikované.

Kampaně

Dalším typem příběhových knih jsou kampaně – tedy jedno dlouhé dobrodružství v celé knize. Těmi knihami jsou Waterdeep, Baldur's Gate Descent Into Avernus, Icewind Dale... Kampaně jsou rozděleny podle úrovní postav a hrají se opravdu dlouho. Každá z knih přináší jinou atmosféru – třeba Descent Into Avernus je zaměřen na ďábly a peklo, Icewind Dale se zabývá planinou ledového větru a rozpracovává lokalitu... Vyber si zkrátka podle toho, jaká tematika tě láká.

Settingové příručky

Settingové příručky rozpracovávají tzv. setting, tedy svět, ve kterém se příběh odehrává. Pro PJe jsou tyto příručky obrovským zdrojem inspirace, ale pořizovat je není nutné. Třeba Theros, svět hry Magic: The Gathering prolínající se i do D&D, je hodně inspirovaný řeckou mytologií. Svět Wildemount se zase zaměřuje na magii. Každý svět přináší i nové rasy a podpovolání.