Proč je důležité umět si hrát?

Volný čas vyplněný hraním si, to je doména FYFTu. Proč je to ale tak důležité?

V dnešní době je toho tolik, čemu se můžeme věnovat! Je ale dobré se zamyslet, čemu a proč svůj čas a energii věnujeme. Protože čas už nám nikdo nevrátí. Polož si otázky typu: Nedělám svůj koníček jen ze zvyku? Stále mě to naplňuje? Učím se díky němu něco nového?

Tip: Pokud sháníš nový koníček, jsi tady správně! Podívej se na všechny kategorie na FYFTu

 

Protože žijeme ve světě zaměřeném na výkon, ať už mluvíme o škole nebo o práci, je opravdu důležité si umět dobíjet baterky. Proč zrovna hraním? Nejen, že se tak zbavíš stresu, ale posílí to tvoji kreativitu a schopnost řešit problémy neobvyklými cestami. Zlepšuje se ti představivost a nezávislé myšlení. Díky tomu se celá tvoje osobnost posunuje na další level. Dalším aspektem koníčků je komunita. Tím, že si budeš hrát, narazíš na fajn lidi, kteří přemýšlejí podobně jako ty. Nebo právě přemýšlejí úplně jinak, a to je to, co tě obohatí a inspiruje. 

Víš, co je to kreativní prokrastinace? Pokud se ti zrovna nechce pracovat na povinnostech, zkus na moment vypnout hlavu při kendaměspeedcubingu nebo yoyu. Možná díky tomu přijdeš na nová řešení svých povinností. Oproti pasivnímu odpočinku“ na sociálních sítích je aktivní odpočinek přínosnější, protože se nepřestáváš soustředit – ale soustředíš se na úplně něco jiného. Je to jako meditace, při které se pozornost soustředí na dech.

Další výhodou koníčků je, že čím víc nového se učíš, tím snáze ti pak učení jde. Říkáme tomu FYFT efekt😉. Ten, kdo třeba trénuje s kendamou, je pak šikovnější třeba na skládání rubikovy kostky. A toto platí o všech koníčcích. Znamená to, že ať už se naučíš cokoliv, vždycky to pro tebe bude znamenat jenom plusy!

A když tě to přestane bavit, vždycky můžeš začít s něčím novým, nebo se vrátit k nějakému hobby, které ti dělalo radost v minulosti. Důležité je, aby hraní bylo zábava!

Jakým hráčem jsi?

Richard Bartle, který v 90. letech studoval herní mechanismy a hráče samotné, tyto hráče rozdělil na čtyři skupiny podle důvodů, ze kterých se svému koníčku věnují. Jeho kategorizaci lze aplikovat na jakýkoliv koníček – skilltoy, ale i deskovky.

První skupinou jsou Explorers, kteří zbožňují luštění hádanek a objevování nových věcí, i mimo rámec předem daného příběhu nebo úkolu. Pro ně je každá výzva příležitostí k objevování a rozšíření svého hraní. V rámci hry se snaží vyzkoušet co nejvíce možností a odhalit skryté aspekty prostředí.

Druhou skupinou jsou Socialisers, kteří se hře věnují především kvůli ostatním hráčům. Chtějí spolupracovat, sdílet zážitky a navazovat vztahy s ostatními hráči. Soutěživý aspekt je pro ně také důležitý, ale hlavně si užívají společné herní zážitky a sociální interakce.

Killer je hráč, který má rád získávání respektu skrze své činy. Pečlivě studuje pravidla hry, vyhledává strategie a taktiky, a vymýšlí plány, jak předvídat a reagovat na akce soupeřů. Pro Killery je důležité dominovat a být nejlepší v souboji s ostatními hráči.

Poslední skupinou jsou Achieveři, kteří se zaměřují na dosahování statistik, levelů, milníků a achievementů. Cílí na zisk odměn, ale také na přijímání výzev a postupný rozvoj své postavy či herního postupu. Pro Achievery je důležité sledovat svůj pokrok a překonávat výzvy. 

killer achiever socialiser explorer

 

[Autor-Sony]