Cesta na vrchol v Rubikově kostce

Už umíš složit kostku docela rychle? Chceš se posunout výš ale nevíš kudy kam? Dosáhl(a) jsi všech svých cílů a přemýšlíš co dál

Tohle je článek o tom, jak se ve speedcubingu dostat na špičku, co tam na tebe čeká, a co všechno ti speedcubing může ještě přinést.

1. Cesta na vrchol

Nebyl by to vrchol, kdyby k němu nevedla dlouhá a vyčerpávající cesta. Proč speedcubingu ale dominují ti nejmladší?

1.1. Mládé ptáče dál doskáče?

Podobně jako v baletu, speedcubeři jsou na svém vrcholu v mládí. Tenhle fakt může být pro někoho velká motivace a někoho může naopak odradit. Takže se podívejme na to, proč tomu tak je.

Mladší mají víc času. Špičkoví speedcubeři většinou začali s kostkou na základce, ne-li dřív, což jim dává náskok oproti všem, kteří se o hlavolamu dozvěděli až později. Hlavní důvod je ale ten, že mladší speedcubeři mají jednoduše víc času. S každým dalším stupněm vzdělání přibývají povinnosti a volného času máme méně a méně. Hezky to popisují v našem podcastu Matěj Mužátko i Tomáš Nguyen.

Mozek se s věkem mění. Pro vysvětlení tohoto bodu musíme obrátit na vědu. Jeden z rozdílů mezi mladším a starším mozkem je ten, že mladší lidé mají více tzv. Fluidní inteligence a starší naopak Krystalické.

  • Fluidní inteligence - lépe řeší nové situace, používá logiku, rozpoznává vzorce, řeší věci za běhu a přizpůsobuje se.
  • Krystalická inteligence - umí si lépe zapamatovat informace a následně je použít.

Tohle se dá přímo přenést na skládání kostky. Mladší člověk má lepší předpoklady rychleji vymyslet kříž a intuitivně vyřešit F2L. Naopak starší si dokáže snáz zapamatovat hromadu algoritmů. Takže nevěš hlavu, každý má výhodu jinde.

1.2. Technika

Na vrchol neexistuje žádná zkratka, která by přeskočila trénink a neustálé učení se nových technik. V tomhle videu jsme stručně shrnuli, jaké techniky používají ti úplně nejlepší speedcubeři.

Pokud se chceš ve skládání dostat na vrchol, je potřeba začít od základů. Skill jsme rozdělili do několika úrovní a myšlenka je taková, že pokud skládáš např. metodou levelu 2 a pořád ještě nejsi pod minutou, nemusíš se učit věci z levelu 3. Piluj dál level 2 a až překonáš daný čas, nabaluj další znalosti. Samozřejmě ale každý speedcuber je jiný a skládá jinak, takže jde spíš o obecnou radu. Pokud právě přecházíš na level 2, můžeš zkusit vynechat sune a anti-sune a zkusut rovnou 2-look OLL.

Obecně největší problém speedcuberům dělá F2L, protože neexistuje jedna jasná cesta, co se učit. Doporučujeme dívat se na example solvy, na problematické případy se naučit algoritmy a zlatým pravidlem je zapřemýšlet, jak řešit nepříjemný pár, i když ti to pokazí čas. Tonda doporučuje omrknout sadu algoritmů od J Perma.

tabulka speedcube

1.3. Účast na soutěži - půl úspěchu

Pro nikoho asi není překvapením, že k lámání rekordů je třeba nejen trénovat doma, ale taky zvyknout si na soutěžní prostředí. I z jiných koníčků víme, že nikdy není moc brzo zajít na první soutěž - uvidíš jak všechno funguje, poznáš další lidi se stejným zájmem a získáš svoje první oficiální časy. 

Pravda je taková, že výsledky z prvních soutěží nebývají dobré. To je ale v pořádku a není třeba se tím trápit. Na první soutěži je každý ve stresu z nového prostředí, nervózní z toho že se dívají lidi kolem, strachuje se jestli neporušil nějaká pravidla o kterých ani neví a zvyká si na timer. Jednoduše, první soutěž je takové zahřívací kolo a s každou další soutěží bude stresu méně a méně.

A pokud nechceš jít na soutěž úplně naslepo, můžeš se podívat na naše video, které jsme na jedné takové soutěži natočili.

Tip: K soutěžení se ti nejspíš bude hodit nějaká ta soutěžní kostka. Tu najdeš v kategorii Profesionální a závodní kostky.

 

2. Život profíka

V této části nahlédneme do života těch nejlepších speedcuberů a odpovíme na otázky jako "Dá se speedcubingem uživit?" a "Co ti profíci vlastně dělají?".

2.1. Sponzoring

Hlavním zlomem v kariéře každého speedcubera je moment, kdy si ho všimne nějaký sponzor. Může to být například značka jako MoYu, QiYi MoFangGe, nebo Gans puzzle. Sponzorem se ale můžou stát i různě obchody s hlavolamy, nebo další firmy, kterým speedcuber padne do oka.

Sponzoring většinou není dost velký na to, aby z něho člověk vyžil. V nejhorším případě je to ale zábavná brigáda - sponzoři často svým reprezentantům posílají nejnovější modely kostek zadarmo, platí jim výdaje na cestování po soutěžích a sem tam se speedcuber podílí i na designu nové kostky.

Být nejlepší ale není jediná cesta jak svůj talent zpeněžit. Spousta speedcuberů si přivydělává rozhovory, vystoupeními v televizi, učinkováním v reklamách a podobně. A potom jsou tady Youtubeři - pokud má člověk magnetickou osobnost a dokáže pravidelně tvořit zábavný nebo jinak hodnotný obsah, Youtube může být ta úplně nejvýnosnější cesta (a ani není třeba být nejrychlejší).

 

3. Přínos speedcubingu do každodenního života

Může se zdát, že zkušenosti ze speedcubingu uplatníme v běžném životě jen zřídka. Opak je ale pravdou - jen to není na první pohled vidět.

3.1. Posilovna pro mozek

Zlepšování se ve skládání kostky je něco jako chodit do posilovny pro mozek.

Nejočividnější přínos je zlepšení paměti. Ze začátku dělá každému problém naučit se první algoritmus, ale po chvíli není problém naučit se jich desítky za den. Výhoda je v tom, že když si zlepšujeme paměť na algoritmy, zlepšujeme si paměť i pro ostatní účely. 

Dalším benefitem je zlepšení pozornosti a soustředění. Každý si nejspíš pamatuje na chvíle, kdy kostku skládal poprvé a ztratil se mu dílek který zrovna skládal, nebo zapomněl, ve kterém kroku metody vlastně je. Speedcubing je dost možná nejlepší trénink krátkodobého soustřední. To se může hodit například v matematice, nebo při psaní testů obecně.

3.2. Komunita

Jednou z nejlepších věcí na koníčcích je, když je můžeme sdílet s přáteli.

Počet speedcuberů u nás pořád roste a soutěží, srazů a meetingů přibývá. Na soutěžích potkáš všechny, do veteránů, kteří byli jedni z prvních speedcuberů u nás, až po nováčky, kteří přišli zkusit štěstí na svou první soutěž. Komunita speedcuberů je přátelská a otevřená a každý se rád podělí o svoje zkušenosti.

Tip: Pokud tam ještě nejsi, doporučujeme přidat se do Facebookové skupiny Speedcubing CZ/SK.

3.3. FYFT efekt

Ve FYFTu jsme za tu dobu, co fungujeme, poznali hromadu lidí a každý vyniká v něčem trošku jiném. Začalo to yoyery, potom přišli speedcubeři, discgolfeři, cardisti, kendamáci a několik dalších. 

Všimli jsme si jedné zajímavé věci – čím více koníčkům se člověk věnuje, tím snáz se učí nové. Ti, kteří se věnovali yoyu, se mnohem rychleji naučili s kendamou, než ti, co žádný koníček neměli. Jakoby si člověk přenesl znalosti z jednoho koníčku na druhý, aniž by mezi nimi byla nějaká spojitost. Je jasné, že yoyer nebude mít problém naučit se diabolo (jde o stejný princip), ale proč jde yoyerům kendama, discgolferům deskovky a speedcuberům Magic nám zůstává záhadou.