Jak řešit servis a opravu dronu? | FAQ

Opravy, opravy, jenom samé opravy dronů! Servis FPV dronů je pro čilé piloty téměř denní záležitostí. Pokud trochu tápeš a nevíš si rady s opravou svého dronu, nezoufej! Právě proto jsme připravili tento článek.

FPV drone servis FAQ otázky a odpovědi

Rozcestník

Chápeme, že hledáš nějaký určitý problém a nechceš bloumat nekonečnými otázkami, které se tě nezajímají. Proto tu pro tebe máme rozcestník, přes který se proklikneš přímo na dotaz, který máš na srdci. Oprava dronu tak bude jednodušší. Rovnou zjistíš, jak dron opravit, nebo zda koupit náhradní díly na drony. 

VIDEO PROBLÉMY RC SPOJENÍ MOTORY VNĚJŠÍ POŠKOZENÍ DALŠÍ POTÍŽE

Jak přepnout kanál na VTX

Vidím pouze zrnění a ne video

Vidím OSD, ale ne video z kamery

Vidím černo na svém kanálu, ale ne šum

Po pár metrech ztratím video signál

Po přidání plynu se objeví čáry v obraze

 

Bind a Frsky ACCST D16 přijímače

Ovládání z vysílačky v Betaflightu nereaguje

Po pár metrech dostanu failsafe

 

Motor se netočí

Motor skřípe

Dron nearmuje

Zapnuté motory bez vrtulí zrychlují

Dron strašně piští při vzletu

 

Sladká vůně z baterie

Vypadává kabel od baterie z dronu (XT30 XT60)

Rameno pruží

 

Spadl mi dron do vody

Ztracený dron

Dron písnička při zapnutí

Kde se tam bindují ty kotrmelce?

Flash Betaflight

Je třeba pojištění?

 

Nejspíš budeme občas upravovat nebo přidávat témata. Tak pokud zde něco nenajdeš hned, zkus to za nějaký čas znovu. Níže uvedená témata jsou nejčastější problémy spojené se servisem dronů, které ve FYFTu, ale i v našem běžném životě pilota řešíme. Tak co, jak opravit dron?

Tip: Neváhej nám na mail napsat, se kterými problémy se potýkáš. Pomůžeš nám rozšířit tento článek, čímž pomůžeš i dalším pilotům. Servis a oprava dronu pak bude pro všechny jednodušší.

Bind Frsky ACCST D16 přijímače

Jak spárovat Frsky přijímač? Postup se dělí na dvě části - BIND správný firmware.

  • Bind je poměrně jednoduchý. Je potřeba na tvé vysílačce s OpenTX nebo EdgeTX zapnout mód bind. Ten se zapne po nastavení ACCST nebo D16 režimu interního modulu na druhé záložce tvého modelu. Vysílačka začne pískat. Pak je třeba mít dostupné tlačítko na přijímači, stlačit a držet ho během zapnutí napájení přijímače. Obvykle se rozsvítí červená a zelená dioda na přijímači. Jakmile začne červená dioda blikat, přijímač je spárovaný. Následně přijímač vypni a zapni. Po dalším zapnutí se rozsvítí pouze zelená.
  • Druhou část je potřeba aplikovat, pouze pokud začne blikat zelená nebo přijímač začne dělat jiné signály. Nejspíše jde o nekompatibilní firmware. Frsky vydal dvě generace firmwarů, které nejsou vzájemně kompatibilní. Na poslední stránce systému rádia nalezneš pod tlačítkem Modules verzi svého interního modulu. Bude začínat na číslo 1 nebo 2 - podle toho si najdeš pro svůj přijímač firmware na stránce Frsky firmware příslušný soubor. Poté si ho stáhneš na SD kartu do radia, flashneš S portem z vysílačky, jako je ukázáno například v tomto videu. Pak zkus opakovat krok bind.

Ovládání z vysílačky v Betaflightu nereaguje

  • Přijímač máte připojený v vysílačce, ale dron nereaguje? První co zkontroluj je kabeláž přijímače. Rx na Tx, u Frsky prijímačů obvykle signal pad patří do SBUS vstupu na řídící desce,... Tyto informace najdeš ve wiring diagramu přijímače. Pokud je přijímač správně zapojený, pak následuje nastavení v Betaflight konfigurátoru. V záložce Ports je nutné mít Serial Rx zaškrnutý na správném uartu jako je přijímač fyzicky připojený k desce. Další musíš nastavit správný protokol v záložce Reciever. Napříkald Frsky XM+ potřebuje v Reciever mode vybranou možnost Serial (stejně jako TBS ELRS přijímače). V druhé kolonce (Serial reciever provider) je pro XM+ možnost SBUS (pro TBS a ELRS je tam možnost CRSF). To jsou jediné základní problémy co mohou nastat.
  • Další složitější problémy mohou být v nastavení přijímače. Access přijímače mají možnost jiných výstupních protokolů jako Fport (nastavuje se ve vysílačce v možnostech přijímače). R-XSR má přepínatelný výstup mezi SBUSPPM (přepíná se podržením Bind tlačítka). Nebo ELRS přijímače mají při kompilaci FW v ExpressLRS konfigurátoru možnost SBUS výstupu. Hlavní je mít správně kabeláž, správný UART a stejný výstupní protokol jako vstupní na řídící desce.

Jak přepnout kanál na VTX

Pokud chceš létat s kamarády, tak určitě budeš potřebovat přepnout kanál, na kterém vysíláš video. Na digitálním systému jako DJI nebo Walksnail se kanál přepíná v menu brýlí. Pokud máš analog, má tvůj video vysílač buď tlačítko na ovládání, nebo je alespoň připojený k řídicí desce.

Od FC může VTX dostávat příkazy ve dvou formátech - SmartAudio nebo IRC Tramp. To si volíš v záložce Ports v Betaflightu. Ovládá se pak v záložce Transmitter. Pokud v poslední záložce nevidíš tabulku, stáhni si ji ze stránek výrobce VTX nebo z této stránky. Pak si jen vybereš kanál a vysílací sílu. Také to pro analog jde nastavit v poli v menu ve features, VTX.

jak přepnout kanál na VTX

Vidím pouze zrnění a ne video

Prvně se přesvědč, zda jsi na správném kanálu. Můžeš použít funkci autosearch, ale raději na výsledný kanál moc nespoléhej. Je vždy lepší se přesvědčit v menu. Pokud jsi nenašel svůj kanál, podívej se, jestli je tvoje VTX napájené. Když ne, zkontroluj kabeláž.

Vidím OSD, ale ne video z kamery

V tom případě buď nemáš napájenou kameru, nebo je utržený drátek videa z kamery. Kamery na drony jsou občas španělskou vesnicí.

problém s videem z kamery

Vidím černo na svém kanálu, ale ne šum

Potom se napájí VTX, ale nejde do něj video signál z desky. Vyměň kabel z padu video out do video in na VTX.černo na kanálu

Po pár metrech ztratím video signál

Přesvědč se, že jsi na správném kanálu. Některé kanály jsou blízko, ale při snížení signálu se projeví jejich rozdílná frekvence. Pak zkontroluj, jestli se ti neodpojila anténa. Pak si zkontroluj vysílací výkon. Existuje i režim PIT, kdy VTX vysílá minimum výkonu. 

ztráta videosignálu

Po pár metrech dostanu failsafe

Zkontroluj, jestli se ti nevypojila anténa na přijímači. Podívej se, jestli sis neusekl kousek antény. Pak zkontroluj, zda se ti neodšroubovala anténa na rádiu. Pokud máš antény příliš blízko karbonu nebo jiným kabelům, budeš mít nejspíš problémy se signálem. Nejlepší je antény umístit kolmo na sebe kvůli pokrytí. 

Po přidání plynu se objeví čáry v obraze

S největší pravděpodobností to bude problém kondenzátoru. V místě připájení přívodních kabelů od baterie na ESC by měl být kondenzátor, a to co nejblíže na co nejkratších přívodech. Pokud je kondenzátor v pořádku, zkus přidat LC filtr na napájení VTX.

Spadl mi dron do vody

Prvně vypoj baterku ještě pod vodou! Naše doporučení je vyměnit elektroniku, ale pokud si troufneš na o pokus o záchranu, pak můžeš očistit součástky pokryté bahnem destilovanou vodou nebo alkoholem. Motory jen propláchni vodou, aby v nich nebylo moc špíny. Nech pořádně vyschnout třeba v rýži.

Znovu očisti jemným kartáčkem s alkoholem a hledej zkorodované pacičky součástek a pady nebo prasklá pouzdra. Pokud nějaký kaz najdeš, pak ta součástka pravděpodobně nebude fungovat. Většinou to odnesou VTX. Když jsi si součástkami jistý, můžeš je přes smoke stopper zkoušet zapojovat postupně. Nezapojuj celý dron najednou. Jedna vadná součástka může poškodit ostatní.   

Tip: Prevence je nejlepší řešení. Je dobré si na rizikové komponenty nanést ochranný nátěr.

zkorodované VTX

Ztracený dron

Nejsnazší záchranou jsou souřadnice z OSD nebo telemetrie ve vysílačce. To funguje, pouze pokud máš na dronu GPS modul. Pokud souřadnice nemáš, podívej se na záznam DVR a vydej se směrem, kde si myslíš, že dron bude. Sleduj indikátor telemetrie a video v brýlích.

Mohou ti pomoct směrové antény na brýlích. Pro snadnější dohledání doporučujeme instalaci buzzeru s baterií.

 buzzer s baterií

Sladká vůně z baterie

Baterii bezpečně zlikviduj! Některý z článků je proražený a taková baterie je velmi nebezpečná na používání. Jak na to se dozvíš v našem článku Vše o bateriích.

Než baterii bezpečně zlikviduješ, převážej ji v samostatném nehořlavém obalu.

Motor se netočí

Motory do dronu jsou občas zapeklitou záležitostí. Zkus ho prvně protočit rukou. Pokud v něm není kamínek a volně se hýbe, zkontroluj kabely k ESC. Pak poslouchej písničku dronu při zapojení baterie. Když přitom motor dronu sebou ani necukne, je možné, že je zničené ESC.

Pro jistotu zkus motor roztočit přes Betaflight konfigurátor v záložce Motors. V ní i uvidíš, jestli se daný čip ESC hlásí přes telemetrii (pokud máš možnost telemetrie z ESC).

Motor skřípe

Zkontroluj, jestli není v motoru špína a kamínky. Pokud je čistý a stále skřípe, zkus ho roztočit bez vrtule. Pokud i vibruje, bude zničené ložisko nebo ohlá osa. V takovém případě motor vyměň. Více o motorech se dozvíš v našem článku Vše o motorech.

Dron nearmuje

Prvně se podívej na varovné hlášky ve videu z dronu. Pokud nic nepíše, zkus ho restartovat. Dále zkus dron připojit k Betaflight konfigurátoru a v první záložce Setup uvidíš v tabulce u položky Arming Disable Flags: důvody, proč dron odmítá vzlétnout. 

Zapnuté motory bez vrtulí zrychlují

To je normální. Do motorů se dodává energie a tím bez zátěže (vrtulí) zrychlují.

Vypadává kabel od baterie z dronu (XT30 XT60)

Řešení je jednoduché. Šroubovákem se hodí kolíky XT konektoru rozevřít. To by se konec konců mělo dělat pravidelně pro udržení kvalitního kontaktu z baterie a snížení přechodového odporu.

snížení přechodového odporu

Rameno pruží

Vyzkoušej, zda pruží stejně jako všechny ostatní. Ramena by měla být trochu pružná, ale ne příliš. Pokud je jedno z nich výrazně pružnější, vyměň ho. Pokud vidíš delaminaci (oddělování vrstev karbonu), díl taky vyměň.

Tip: nos s sebou v batohu alespoň jedno náhradní rameno na dron, se kterým létáš.

Dron písnička při zapnutí

Tu Du Du, Tá Dá. Poznal jsi to, že? Není to ale jen pouhá uvítací melodie. První polovina oznamuje, že nabíhá firmware ESC (občas se některý čip opozdí, ale to nevadí). Druhá polovina říká, že se FC komunikuje s ESC. Proto víme, když dron nezahraje druhou půlku znělky, něco je v nepořádku s FC. 

Dron strašně piští při vzletu

Zkontroluj si směr vrtulí. Občas se může stát, že se vrtule dá vzhůru nohama - to potom vydává strašlivý zvuk.

Kde se tam bindují ty kotrmelce?

Na FPV dronu se obvykle nenastavují salta ani tricky na páčky. Všechny efektní triky, které vidíš u ostatních pilotů, se prostě musíš naučit!

Flash Betaflightu

Tato úprava / oprava je spíše pro zkušenější piloty nebo pokud sis něco hodně špatně nastavil a nevíš, jak to vrátit. Na této stránce najdeš konfigurátor Betaflight. V něm se po připojení řídicí desky dronu k počítači dá nastavovat prakticky vše. Když se ale zadaří něco pokazit, anebo si chceš zkusit úplně novou, vychytanější verzi, tak je potřeba přehrát software FC desky.

K tomu potřebuješ zapnout režim DFU - to uděláš na první záložce setup. Pro jistotu si ale ulož současné nastavení vložením příkazu diff all do CLI a ulož si to tlačítkem save to file. Pak se na úvodní stránce konfigurátoru přepneš z Welcome záložky do Firmware Flasher. Zde si vybereš správnou desku a verzi firmwaru. Pak dole stiskneš load firmware [online] a pak flash.

Po flashi a připojení si můžeš vrátit předešlé nastavení pomocí tlačítka load from file v záložce CLI a ukončením příkazem save

flash betaflightu

Opakujeme, že toto je krajní možnost a raději se s námi nejprve poraď.

 

Je třeba pojištění na dron?

Dle úřadu pro civilní letectví je povinné pojištění dronů nad 20kg. Samozřejmě je vhodné mít pojištění dronu v jakémkoliv případě, dokonce to většina členských zemí EASA vyžaduje. Takže pojištění dronu i o nižší hmotnosti dáváme palec nahoru.

Jestli jsi zde nenašel řešení na svůj problém nebo si myslíš, že by se sem něco hodilo, neváhej nám napsat. Přejeme ti, abys svůj problém zvládl. Buďto se předtím uvidíme na prodejně FYFT v Holešovicích, nebo pak někde ve vzduchu. Každopádně se do té doby měj a neboj se, opravami dronů jsme si prošli (a stále procházíme) úplně všichni.

Kdo nebourá, létá pod své limity. Tak ať to lítá!

[Autor-Ája]