Jak najít ztracený dron

Máš FPV koptéru? A lítáš tak trochu jak neřízená střela? Tak to ti asi hlavou občas proběhne myšlenka: "Jak najít ztracený dron?" Inu, je to zajímavé téma. Ale lepší bude začít větou: "Jak NEZTRATIT dron?".

Protože, když se dron neztratí, není důvod ho hledat. Takže co vlastně udělat před letem pro to, aby ti dron nefrnknul? Nejsou to věci z povinné výbavy na freestyle. Ale občas se můžou hodit. Obzvlášť, pokud se chystáš na nějaký Long range let.

GPS modul

GPSka je malá součástka, která díky sbírání signálů ze satelitů dopočítává spoustu informací jako pozice, rychlost nebo výška. To je pochopitelně výhoda - vědět, kde se dron nachází. To ale není jediný benefit!

S GPS modulem si taky můžeš aktivovat tzv. "GPS Rescue" (v Betaflightu, nebo GPS RTH v INAVu). Tato funkce po aktivaci převezme kontrolu nad dronem.  Dron se potom většinou otočí zpět, vystoupá do předem dané výšky a začne letět k výchozí pozici.

Upozorňujeme, že GPS Resc funkce není určena k tomu, aby dron přistál na krabici, ze které vzletěl. Slouží pouze k tomu, aby se dron přiblížil k tobě tak blízko, že dokážeš převzít kontrolu.

Taky musíme podotknout, že se dá GPS Resc nastavit buď na páčku nebo jako na failsafe proceduru. Pokud si nastavíš, aby se ti dron začal vracet pokaždé, když ztratíš signál, může ti to uškodit víc, než bez toho.

Pokud poletíš v prostoru, kde v cestě mohou být vysoké překážky nebo třeba strop, dron to do nich může napálit..

GPS modul do FPV dronu

GPS modul do FPV dronu

GPS souřadnice si můžeš zobrazit buď v OSD nebo na vysílačce. Ale to už je náš další tip. S posledními známými GPS souřadnicemi je mnohem snazší dron dohledat.

Telemetrie

Správně si nastavit spojení vysílačky s dronem je důležité! Pokud použitý systém má funkci "telemetrie", je rozhodně dobré ji používat. Musíš si ale růčo zapnout telemetrii v betaflightu.

Tip: Nevíš, co je betaflight? Nebo tušíš, ale neorientuješ se v něm? Mrkni na náš Průvodce Betaflight Configuratorem!

 

Teprve po nastavení telemetrie v betaflightu začne řídící deska říkat informace přijímači. A ten je pak odešle do 

To ještě není úplně vyhráno. Ještě musíš upozornit vysílačku, že dostává extra informace. To uděláš tak, že půjdeš do nastavení Model, pak na stránku Telemetry a níže v nastavení je Discover new sensors. Pak vysílačka zaregistruje nové hodnoty, které jí dron říká. Tohle je dobré i bez GPS modulu, ale s ním se ukáže i počet satelitů a třeba i pozice.


Tip: V hodnotách telemetrie se může ukázat i RSSI. To je síla signálu vysílačky. To se může dost hodit, protože na vysílačce bývá lineární anténa. Ta má nejvyšší vyzařovací výkon kolmo na anténu. To můžeš využít k otáčení a sledování, v jakém směru je nejsilnější signál. Tím směrem se bude nacházet dron. Tato technika se dá využít bez GPS a dobře ji využiješ na poslední dohledání třeba i v lese.

Pípání motorů či buzzer

Pokud nemáš externí buzzer (pípák), nastav si pípání motorů. A to jak na přepínač (zapneš ho, jakmile začneš dron hledat), tak i RX lost. Pokud totiž poškodíš přijímač, který komunikuje s vysílačkou, motory začnou pípat automaticky. Bohužel jejich pípání není tak hlasité, jako bude pípák externí.

Externí pípák může být velmi dobrý pomocník s hledáním. Některé pípáky mohou být až 130dB hlasité. Takový zvuk může být slyšet na několik desítek metrů. A ještě víc užitečný je pípák s vlastní baterií. Často se při crashi vypojí baterie, zničí nebo i vybije. Pak dron bude slyšet ještě několik hodin

Existují i pípáky, které svítí a bzučí několik dní vkuse - například Vifly Finder nebo GEPRC Super Buzzer.

Buzzer do FPV dronu

Buzzer do FPV dronu (pípák)

Měj dobře rozmístěné antény.

A to jak přijímací (na kontrolu ovládání), tak vysílací (kvůli kvalitnímu obrazu). Není nic neobvyklého, že máš nulový signál ve chvíli, kdy chceš letět zpět. Je to proto, protože otočíš dron kamerou k sobě a obě antény jsou schované za baterkou. A tím, jak dron k tobě letí třeba ve 20stupňovém náklonu, tak i na pár set metrů ti přes baterku žádný signál neprojde.

Tip: Používej vysílače i přijímače se dvěma anténami. Na přední ramena dej přijímací antény a dozadu za baterku dej dvě vysoké antény od video vysílače. Ať hezky vyčuhujou nad baterku a společně tvoří tvar písmena "V".

Flip after crash

V Betaflightu je mód Flip after crash, která umožní otočit směr motorů. Tak se můžeš s dronem pokusit otočit. Pozor na zaseklé vrtule. Když se vrtule nemůže hýbat, riskuješ zničení motorů i ESC. Proto se zkoušej otočit jen párkrát a krátce.  

Tip: Při opačném směru rotace vrtule vydává hlasitý zvuk. I když je dron vycrashovaný někde na louce, můžeš zvuk otáčení slyšet i na víc než sto metrů.

Nahrávej DVR!!!

Když už dron ztratíš, není nic lepšího, než si v brýlích přehrát poslední vteřiny letu a zaměřit se na to, kudy jsi letěl/a naposled. Jakou krajinu jsi měl/a před sebou, kde bylo v tu dobu slunce apod.

Měj dobře naplánovaný let.

Znát předem trasu, kterou poletíš, je klíč k úspěšnému návratu. Nastuduj si předem mapy. Jaké typy krajin budeš přelétávat? Jaké je tam pole? Kolem kterých lesů a budov poletíš? Prostě si vytvoř záchytné body. Zároveň se ujisti, že cestou nezaletíš za horizont nebo za les. Tam signál určo nebude.

Znej přesné místo svého vzletu.

Jakmile se párkrát otočíš kolem své osy, tak nebudeš tušit, odkud jsi přiletěl/a. Tady ti ani skvělej orientační smysl nepomůže. Z dronu vypadaj všechny vesničky, kopečky i lesíky stejně. Klidně se tak můžeš vracet na úplně jiné místo, než bylo to startovací, a tam už bude ztráta signálu nevyhnutelná.

Proto je dobré mít nějaký unikátní záchytný bod, nezaměnitelný s jiným, pomůže i poloha slunce. Uvědom si, kde bude slunce, až se budeš vracet.

Vždy měj (s)pottera!

Asi víš, že létání s FPV drony je nelegální, pokud dron nesleduje 2. osoba (bez FPV brýlí). Takže letět legální longrange je v současnosti možné pouze tak, že si na naplánovanou trasu postavíš každých 500 m kámoše, který na něj bude dohlížet. Má to samozřejmě i svou výhodu při hledání dronu. Nejen, že by ti kamarád na například 5. kilometru nahlásil, že se vychyluješ z trasy, ale taky to, kde ti plus minus dron spadnul.

Přítomnosti spottera využiješ například i při běžném freestylu na louce nebo tréningu závodů. Během triků jednoduše ztratíš orientaci, a i když nabouráš pár desítek metrů daleko a dokonce i slyšíš ten zvuk nárazu, stejně budeš dezorientovaný/á. A pak nebudeš vědět, kterým směrem se vydat. A spotter ti vcelku spolehlivě dokáže říct, kde dron leží. A pokud by se spotter zrovna nedíval, i přesto je jeho sluch spolehlivější než ten pilotův.

Znej možnosti svého dronu.

Nejen dosah signálů, ale i jak dlouho vydrží baterka, aby ses zvládl/a vrátit. Ideálně měj i trochu rezervu. Hlavně bacha na to, kam fouká vítr, po větru doletíš dál, ale s protivětrem se bude dron prát a pravděpodobně ti to sežere baterku dřív, než si myslíš.
 

Mysli na snížení vysílacího výkonu.

Pokud máš stále video signál, tak buď sniž vysílací výkon video vysílače. Nebo si předem do vysíalčky nastav možnost jeho snížení. Nechceš přeci aby se ti tvý unita aka VTX usmažilo.

A teď pár slov na závěr. Zachovat dron v letu není jen otázkou štěstí. Klíčová je řada opatření - tím minimalizuješ riziko ztráty svého mazlíka. Od správného nastavení GPS modulu a využití telemetrie přes použití pípáku a módů jako je Flip after crash, až po použití klasickýho selskýho rozumu.

Bez ohledu na to, jestli jsi začátečník nebo zkušený pilot, mít plán pro zachování dronu v případě potíží je nutnost pro bezpečný a příjemný polítáníčko. Tak ať to (neu)lítá!

[Autor-David]