FYFTcast: Rohatá Kostka

V dnešním FYFTcastu máme dva hosty: Davida a Jirku z Rohaté Kostky. Jejich doménou je strategická hra Warhammer, ve které nejde jen o samotnou hru, ale taky o příběh nebo třeba o barvení figurek! Dozvíte se, jak s tím kluci začali, co je na tom tak skvělého, jak vznikl projekt Rohatá Kostka a další zajímavé aspekty tohoto koníčku.

Co je to Warhammer?

Warhammer je strategická hra s miniaturami. Hráči si postaví armádu a hrají proti sobě. Každá z armád má svou kulturu, historii, vlastnosti, silné, ale i slabé stránky. V bitvě většinou vítězí jen jeden z hráčů, ale záleží na scénáři, podle kterého se hraje. Zároveň si však hráči můžou rozhodovat o bitvě sami.

 Jaký je rozdíl mezi Warhammer Age of Sigmar a Warhammer 40k?

David: Age of Sigmar je fantasy varianta Warhammeru. Je typická svými fantasy archetypy, vyskytují se tam třeba elfové. Jsou tam taky čtyři frakce: smrti, destrukce, řádu a chaosu, které spolu interagují, většinou tedy bojují. Zároveň se odehrávají příběhy. Dalo by se o tom vyprávět hodiny, ale popsal bych to jako fantasy universum Warhammeru: magie, meče, štíty, šípy, luky.

Jirka: Čtyřicítku bych zjednodušeně popsal jako kombinaci fantasy a sci-fi. Je tam hodně hororových prvků, má to nádech gotiky. Celkově se jedná o boj lidské rasy o přežití v galaxii, která ji nemá ráda. Ty fantasy prvky, o kterých mluvil David, tady najdeme taky: hvězdní elfové, hvězdní trpaslíci, magie. Hodně temný fantasy svět zasazený do vzdálené budoucnosti, konkrétně do 42. milénia. Liší se i způsob hraní, čtyřicítka se víc zaměřuje na jednotky, „fantaska” zase na jednotlivé hrdiny a jejich schopnosti, které dávají jednotkám.

Tip: Prohlédni si, co z Warhammer univerza zrovna máme skladem v sekcích Warhammer Age of Sigmar a Warhammer 40 000

Jak dlouho trvá, než se člověk stane plnohodnotným hráčem?

Jirka: Není nutné, aby byl člověk plnohodnotným hráčem, každý si najde své.

David: Je víc aspektů: hráčský, kdy se člověk snaží být nejlepším vojevůdcem. Pak barvířský, můj velice oblíbený (smích). Miniaturu si každý může nabarvit buď podle schématu v příručkách a nebo úplně podle sebe. Fantazii se meze nekladou. Spousta hráčů se v tom našla. Dalším aspektem je pak sběratelský. Za mě vede ten barvířský aspekt.

Jirka: Já taky spíš barvím, ale u mě je to dáno spíš tím, že každý, s kým si můžu zahrát je daleko. Takže teď spíš barvím, ale radši hraju. Obojí má něco. Barvení je nejlepší způsob, jak vypnout.

David: Přesně tak, pro mě je to až meditativně strávený čas.

Tip: Podívej se, jaké vybavení k barvení modelů máme v sekci Malování a modelářství

Jirka: Jinak než se člověk naučí pravidla trvá u čtyřicítky trochu dýl, protože je jich je hodně. Ale zas tak složité to není. Jedna, dvě hry a do základních pravidel pronikneš.

David: V poslední době se pravidla zjednodušují, existují jádrová pravidla, core rules, ty jsou asi na 4 stránky a podle těch může člověk hrát hned.

Jirka: Core rules jsou skvělé, ale když člověk zahrne i ta rozšířená pravidla, dává to hře úplně jinou hloubku.

Když si chci zahrát, co mám udělat jako první krok?
 

David: U AoS existuje bedna s nápisem Start collecting. Tu bych za sebe pro začátek doporučil. Je to určitý set modelů pro základní hru. Core rules jsou zdarma ke stažení na oficiálních stránkách Games Workshopu a myslím, že jsou dokonce i v češtině.

JirkaXX: To, že jsou ke stažení, je skvělé. Dřív to tak nebylo a když jsem jako dvanáctileté dítě začínal, koupit si knížku za litr nebylo nic moc.

David: K dostání jsou dokonce i bedny, třeba Prophecy of the Wolf, kde jsou rovnou armády dvě a už pak nemusíš nic dokupovat. Jen kostky a pravítko.

Jirka: Já bych ještě doplnil, že když chce člověk začít, měl by si k tomu něco zjistit, třeba přečíst, aby se dostal do toho světa. Někdo řeší vzhled, někdo příběh. A pokud chce někdo začít, není vhodnějšího času než teď. Pravidla zdarma, Start collecting boxy, komunita se rozrůstá…

 To, co vás dva spojuje jsou vlastně podcasty Rohatá Kostka. Můžete uvést, co to ta Rohatá Kostka je?

David: Protože jsem nechtěl barvit figurky tři hodiny v tichu, začal jsem při barvení poslouchat podcasty. Mimo jiné i o Warhammeru. Pak jsem si řekl, že by bylo super, kdyby člověk mohl poslouchat příběhy třeba zrovna o té armádě, kterou barví, ale v češtině. Oproti angličtině je to přece jen komfortnější. Tak jsem se rozhodl to vytvořit. Pojmenoval jsem to Rohatá Kostka. K těm příběhům jsem časem začal dělat i epizody, kde se zamýšlím nad tím koníčkem jako takovým - třeba o tom, jak začít s Warhammerem, jak překonat strach z barvení figurek, abych to nepokazil… Takové moje monology. Poslední dobou si zvu i hosty - barvíře a podobně.

Jirka: Já teď budu začínat svou větev podcastů pod Rohatou Kostkou o jiném universu než je AoS.

 Ty příběhy překládáte z knih v angličtině?

David: Volně převyprávíme, aby nám to šlo přes pusu a aby se to dobře poslouchalo.

Jirka: A aby to mělo nějaké umělecké cítění.

 Jak dlouho se Warhammeru věnujete?

Jirka: Dvanáct let.

David: Sedm-osm let.

 Jak jste s tím začali?

David: To byla taková past (smích). My jsme s kamarádem hráli online hry přes Skype a vždycky jsme na sebe čekali a on mi jednou řekl, že potřebuje něco dobarvit. Pak už to trvalo nějak dlouho, tak jsem se zeptal, co tam pořád barví a on mi řekl, že figurky do Warhammeru. Ukázal mi to a když jsem přišel k němu, leželo mu to tam na stole a všude ty barvy a štětce. Řekl jsem si, že to vypadá zajímavě, a to byl ten osudný moment, kdy jsem do toho spadnul.

Jirka: Přesně, ten zájem se mění v posedlost v tu chvíli, kdy si člověk řekne: „Tohle je zajímavý.”

David: Warhammer není obyčejná desková hra, ale plnohodnotný koníček, do kterého člověk dá spoustu času a peněz. Pokud to baví a naplňuje to, nevidím na tom nic, co by bylo v nepořádku, právě naopak.

 Plánujete ještě něco s Rohatou Kostkou?

Jirka: V poslední době jsme odtajnili všechno, co se dalo.

David: Ano. Ta největší epizoda, kterou připravujeme, je odvětví Warhammeru 40 tisíc. To jediné, na čem ještě děláme, jsou barvící streamy na Twitchi. Aktuálně se scházíme každou středu nebo čtvrtek. Je to takový virtuální chill out room pro barvíře, kteří by se třeba jinak nedokopali, nebo by byli v nepříjemném tichu. U toho si povídáme.

Jirka: Většinou to sklouzne k počítačovým hrám. Takový nerdovský koutek.

 To znamená, že počítačové hry jsou s Warhammerem hodně spojené?

Jirka: Jo, tohle je třeba způsob, kterým jsem se k Warhammeru dostal já. Existuje strategie jménem Dawn of War z univerza Warhammeru 40 tisíc. Tehdy jsem k tomu světu poprvé přičichnul a uhranul mi.

 Jak velká je komunita Warhammeru?

David: Jak říkal Jirka, rozšiřuje se, ale není rozhodně tak velká jako v jiných zemích Evropy. Řekl bych tak v řádu tisíců.

Jirka: Tisíce, to už je možná i moc. Je to různě rozlezlé, co si pamatuju, velká komunita byla v Brně, ale to je maximálně třeba třicet lidí.

 Může se člověk ve světě hraním uživit, když jezdí po turnajích?

Jirka: Já, co tak pozoruju, tak si myslím, že ne.

David: Já si taky myslím, že ne. Ale náš názor není směrodatný, třeba někdo takový je.

 Co vás Warhammer naučil přenositelného do normálního života?

David: Jestli můžu něco vypíchnout, tak určitě angličtina. Já když jsem s Warhaammerem začínal, byla moje angličtina nic moc. Ve škole jsem dostával trojky tak. Ale jakmile jsem začal studovat pravidla a příběhy z Warhammeru, boostlo mě to tak, že jsem schopen v angličtině číst. Taky se mi to hodilo na vysoké škole. Pokud jsou tady nějací rodiče, kupte vašemu děcku Warhammer a ono pak přirozeně bude číst knížky v angličtině.

Jirka: A taky nebude mít peníze na drogy (smích).

 Kolik vás to měsíčně stojí? Počítali jste to?

Jirka: Já většinou dělám větší objednávky jednou za čas, v přepočtu tak litr měsíčně.

David: Teď jsem si třeba koupil bednu, která stojí 3,5 tisíce. Ty startovní stojí tak 1200, 1500. Plus samozřejmě barvy a štětce. Takže jsem taky tak na tisícovce měsíčně. Ale samozřejmě se vším všudy můžete za armádu dát desetitisíce. Je důležité si uvědomit, co si kupujete. Nejsou to jen plastové hračky s příslušenstvím. To hlavní je zážitek. To, že si tu armádu tvoříte, je vlastně i vyjádření vaší osobnosti. Zároveň tam je ta komunita.

Jirka: Taky rozvíjí představivost. Člověk má možnost volby. Nemusíte jít do desetitisíců. Jsou určité herní systémy, kde si můžete koupit bednu za litr, složíte a hrajete, to je třeba Necromunda. Nebo zmenšenina klasického Warhammeru 40 tisíc, ta se jmenuje Kill Team, stačí vám krabice za 700. Co bych určitě vypíchl u Age of Sigmar je herní systém Underworlds, kde jeden tým stojí zhruba 570 korun. Tam by se mohli cítit jako doma i hráči karetních her.

 Chtěli byste něco vzkázat?

Jirka: Nebojte se být trochu děti.

David: Dejte Warhammeru šanci. Není to jen hra, ale i životní styl.

Jirka: Trocha násilí nikoho nezabila (smích). Je to skvělý způsob, jak si odpočinout.

 
 

 

Tip: Podcasty lze poslouchat i na vámi oblíbených streamovacích platformách. Doporučujeme kliknout na odběr alespoň u jedné z nich, jelikož podcasty vychází dřív než videa – budete mít tak vše jako první.

 SLEDUJ NÁŠ INSTAGRAM @fyftstore

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení