Jeskyně a Draci - Nejočekávanější české RPG

Jeskyně a Draci - nová příručka pro hraní RPG

Do ruky se nám dostává velká kniha Jeskyně a Draci, která každému umožňuje zahrát si plnohodnotné RPG v češtině. Autoři se vůbec netají tím, že se nechali inspirovat nejhranější hrou svého žánru – Dungeons & Dragons. Pravidla jsou v knize velmi podobná, takže není problém přeskočit z 5. edice D&D rovnou do Jeskyní a Draků (dále jen JaD), nebo naopak. Nemůžeme ale říci, že je to jen D&D přeložené do češtiny, autoři pár pravidel poupravili a snažili se je více dotáhnout. Zároveň uvádějí, že si občas vypůjčili něco i z dalších RPG systémů, aby celý herní zážitek byl lepší a plynulejší. Knihu jsme projeli a sepsali jsme své dojmy a pocity. Vznikla tak ultimátní příručka, kterou si může vychutnat každý nadšenec do RPG v pohodlí svého rodného jazyka.

Kdo netuší, jak takové RPG sezení vůbec probíhá, nebo o co vůbec jde, tak hned na začátku knihy se může pokochat ukázkou hraní v podobně komiksu, který výstižně vyobrazuje průběh hraní. O principech RPG hraní se můžete dozvědět i z našich rozhovorů s Gergonem pro ještě lepší představu, v čem tkví kouzlo celého fantasy koníčku.

Ačkoli princip vypadá jednoduše, možná i přesto může vyděsit tloušťka celé knihy, ale žádný strach! Už na začátku nás autoři ujišťují, že i navzdory rozsáhlosti knihy (568 stran) zdaleka nemusíte přečíst všechno. Každá kapitola je stručně popsána v malém odstavečku a počítá se s tím, že budete knihu používat postupně.

Jdeme na to. Začínáme!

Úplně nejzákladnější pilíře RPG hraní kniha vysvětluje v kapitole “Základy” (jak jinak) na pouhých 5 stranách. Hráč tak rychle získá představu, jaké jsou jeho možnosti a na co se má připravit. O práci s pravidly a kde je najít se ještě zmíníme za chvíli. Dále pak následuje hned jedno z velkých témat RPG vůbec, a tím je kapitola “Tvorba postavy”. Už tady narazíte na pár detailů, které nejsou čistě přejaté z originálního D&D, což velmi ceníme, protože to přináší svěží vítr do celého počínajícího dobrodružství.

Jeskyně a Draci vysvětlují základní pravidla na 5 stranách

Ačkoli rámcový průběh hraní je nastíněn v 5 stranách, které jistě dříve či později vyvolají spoustu otázek, výklad pravidel s konkrétními situacemi pokračuje na straně 236 (žádný strach, je zcela normální v knize přeskakovat na různá místa). Hráč pak časem zjistí, co je to výhoda a nevýhoda při hodu kostkami, zdatnostní bonus, co vlastně obnáší být charismatickou postavou nebo co to ve hře znamená neúspěšný hod kostkou. Jednotlivá pravidla pro akce a možnosti hraní na sebe hezky navazují, aby to dávalo smysl a plynule to na sebe navazovalo.

Rádi bychom vypíchli jednu delikatesu. Začetli jsme se i do možností cestování, kterým jsme v rámci našich sezení nevěnovali příliš velkou pozornost. Vnímali jsme to jako jakousi nutnost pro přesun, ale tady nás to inspirovalo k dalším způsobům, jak hraní trochu více okořenit a udělat samotné cestování jako součást dobrodružství, ne-li malý vedlejší quest!

Nová možnost skupinového zázemí

Konečně! Tvorba postavy

Na začátku jsme si hned všimli jedné příjemné novinky. Nová možnost skupinového zázemí dává prostor pro partu kamarádů, kteří chtějí už od začátku hrát spolu, ať už jako zástupci vyšší moci, kterou uctívají, nebo jako šlechtická družina. Ovšem neodpustíme si ono horstovské “a to není vše”, protože si hráči mohou rozdělit i role svých postav v rámci skupiny. Někdo je vznětlivý horlivec, druhý zase věčně flegmatický kliďas, zatímco další bývá zpravidla mozkem všech operací a strategických výpadů. To přináší krásnou dynamiku do společného hraní – zejména v případě, kdy si normálně klidný člověk zkusí zahrát impulzivního hromotluka. Možností týmových rolí a úloh je mnoho, navíc jsou tématicky rozřazené dle typu skupiny. Těžko byste hledali ušlechtilého banditu.

Jeskyně a draci - Tiefling je jedna z oblíbených ras v RPG Jeskyně a draci - Drakorozený často vyvolává v RPG hrách rozpaky

Tvorba samotné postavy pokračuje v už klasičtějším postupu, kteří mnozí znají právě z D&D. Volba rasy, zázemí a povolání. Ke každé variantě je přehledně rozepsaný seznam výhod a speciálních možností. Jedním z neotřelejších povolání je třeba Lovec netvorů, který nás zaujal nejen proto, že máme rádi Zaklínače :-).

To by ale nebyla žádná roleplay hra, kdyby ke každé rase a povolání nebyl alespoň malý příběhový podklad. Trpaslíci přeci nejsou zarputilí jen tak pro srandu, to samé hrdost elfů není jenom póza. Hráč také nehraje za bezejmenného hrdinu, který se najednou objevil uprostřed světa. Právě příběh a jeho další vývoj je neoddělitelná součást hraní RPG. Vytvořené postavě je třeba dát jméno, vzhled, zázemí, osobní cíle, ideály, historii, tužby a hodnoty. Bude ctít ideály dobra, stavět se do neutrálního postavení, nebo bude dávat průchod zlu? Věří v bohy a koná jejich vůli, nebo se pokládá za absolutního pána svého osudu? Příručka rozhodně poskytne značnou inspiraci k vytvoření plnohodnotného příběhu hráčovy postavy.

Jednou ze základních mechanik snad každého RPG jsou vlastnosti a jejich hodnoty. Pravidla vám naservírují už připravené hodnoty pro každou postavu v případě, že si je nebudete chtít nahazovat sami. Společně s nimi máte už předpřipravené kompletně celé postavy na úrovni 1, včetně vlastností, dovedností a vybavení. Takže stačí jednoduše vybrat, přepsat si ji a můžete vyrazit. Autoři i poukazují na možnost zjednodušení, kdy hráč může hrát bez přídavných dovedností své postavy, aby ho to ze začátku nemátlo. Stejně jako u všech RPG (JaD nevyjímaje), hru je možné si poupravit dle svých chutí a preferencí. Důležité je se u toho bavit, ne vystudovat vysokoškolský titul z pravidel!

Jeskyně a draci - Bojovník je základním archetypem snad ve všech příběhových hrách Jeskyně a draci - I cestování může vyústit v zajímavý vedlejší quest

Jakmile hráči s vypravěčem začnou své dobrodružství, mohou se knihou postupně prokousávat dál. V kapitole “Povolání” jsou pak všechny možnosti rozvoje postavy s tím, jak v průběhu hry bude nabývat nových zkušeností a úrovní. Postavy se zdokonalují v dovednostech, získávají nová kouzla nebo se specializují směrem, který vyhovuje hráči nejvíce. Například Bardi se specializují podle toho, k jaké bardské koleji přísluší (kolej romance, světských písní, dramatu atd.). Bojovník se později může vydat cestou chrámového rytíře, udatného šampióna nebo potulného chodce. Hráči se otevírá velká paleta způsobů, jakými okoření svoji postavu.

Otázka vybavení, hodnoty a nosnosti je elegantně vyřešena pomocí tabulek tak, jak to můžeme znát právě z D&D. Cena, hodnota poškození a vlastnosti zbraní i zbrojí jsou po skupinkách seřazeny tak, aby se v nich dalo snadno orientovat. Každá z vlastností je pak jasně vysvětlena. V rámci dobrodružství se hrdinové nepotýkají pouze se zbraněmi a zbrojí, ale také s řadou zvláštních předmětů, jídlem, pitím, tažnými a jízdními zvířaty a dopravními prostředky – vše je opět stručně popsáno v tabulkách. Každá z postav má i svůj balíček vybavení, který přísluší jejímu povolání, nebo který si zkrátka hráč vybere. Také nás příjemně překvapilo, že na rozdíl od původního D&D je zde zavedený metrický systém, na který jsme všichni zvyklí (cm, m, km, litry apod.). Orientace v prostoru už nebude tak matoucí, jako tomu občas mohlo být v D&D.

Jeskyně a draci - Velká většina věcí ve hře má nějakou vlastnost v tabulce

Hraní samotné hry

To je sice hezké, že máte připravenou postavu a víte o ní první poslední. Jak se ale pořádně pustit do samotného hraní? Po kapitolách, kde jsme se podívali detailně na zoubky různých charakterů a jejich příběhů, autoři věnují další část knihy pouze samotnému hraní. Dozvíme se třeba jak se na hru připravit, na co při ní myslet a jakých pomůcek případně využít. Na rozdíl od D&D v počátečních příručkách (Player’s Handbook, Monster Manual a Dungeon Master’s Guide), JaD poukazuje na možnosti hraní online, protože ne každý se může pravidelně scházet každý týden nebo měsíc. Překvapilo nás, že autoři nastíní i pár tipů na streamování RPG sezení, což je dnes čím dál tím populárnější způsob hraní. Každý detail se počítá, ať už jde o připravení rekvizit v místnosti nebo o pečlivý výběr hudby a doplňujících zvuků podkreslujících aktuální dění ve hře.

Jeskyně a draci se snaží přiblížit přípravu a průběh hry

Po přečtení kapitolky o samotném hraní RPG by hráč (i vypravěč) měl mít ještě lepší a hlubší představu o tom, jak samotná hra bude probíhat a jakými způsoby se do hry co nejvíce ponořit. Koneckonců jde o zážitek, který je často velmi silný, k němu může přispět i malá rekvizita nebo správně vybrané ozvučení. I takové detaily dokáží celé sezení neuvěřitelně oživit.

Epičnost příběhu, všechno má svůj smysl

Přemýšleli jste někdy nad tím, co dělá vaše postava, když zrovna nehrajete? Jak odehrát probíhající velkou bitvu mezi dvěmi armádami? Nebo jaké následky mají zranění postavy na celý váš příběh? U kapitoly o soubojích to začalo být pěkně divoké. Ve FYFTu jsme zvyklí hrát podle D&D příruček, ale takové postranní detaily jsme dosud neřešili.

Kdo by chtěl hrát jednodušší hru, nebo by nechtěl přemýšlet nad každým krokem či výpadem, tak samozřejmě může celou záležitost odložit na jindy. Nicméně tu vidíme potenciál pro ještě větší prožívání hráčovy postavy. Když v souboji hodíte třikrát kostkou a kostlivec je mrtvý a jde se dál, může to být fajn v případě, kdy se chcete už už dozvědět, co bude za dalšími dveřmi. V případě, ve kterém do hry zapojíte více detailů, je to jiné kafe. Jste unavení z předchozího boje, rána vám začíná hnisat, kostlivec je imunní vůči některým manévrům a stavům (třeba krvácení), ale vidíte, že kostlivec má fraktury na některých končetinách a podlaha je hodně kluzká od vlhka. Toho by se dalo využít navzdory vašim nevýhodám. Už jen tenhle způsob přemýšlení dokáže do boje vnést úplně jinou atmosféru a zážitek. Boj nemusí být jednostranným scénářem hrdina versus monstrum, ale i členové skupiny se mohou pohádat mezi sebou, udatní rytíři se poprat o sličnou dívku nebo výsledek střetu celých armád může vyústit ve výhodu či nevýhodu pro vaši postavu.

Jeskyně a draci - Detaily dokáží obohatit každé hraní RPG

Vraťme se na chvilku k momentu, kdy herní sezení skončí. Co dělá vaše postava? I takové mezidobí může být součástí hry. Než se hráči opět sejdou u stolu, mágové ve městech provádí výzkumy, vojáci a žoldnéři to mohou roztočit v hospodě a přivydělat si nějaký zlaťák a zloději se mohou pokusit o příjem z prachsprostého kapsářství. Nebo chcete rovnou budovat vlastní panství a budovat šlechtický dvůr? I když zrovna nehrajete u stolu, vaše postavy stále hrají a žijí svým životem. Pokud je vypravěč svolný, může s danou postavou odehrát jednu scénu z onoho mezidobí, než přijdou ostatní hráči ke stolu. Tyto doplňující a okrajové akce pak dohromady vytvoří jednu velkou herní scénu, která pomáhá tvořit živé a divoké herní prostředí.

Sečteno a podtrženo

Občas koukáte na netu na články o celebritách přiznávající své nerdství skrze prožité dětství v garážích a sklepech u kámošů s figurkami a kostkami? Taky byste si to chtěli zkusit to slavné Dungeons & Dragons? Jeskyně a Draci jsou velmi příjemnou alternativou, možná i dostupnějším vstupem do světa RPG se vším všudy. Kniha díky své obsáhlosti pokryje vše potřebné pro začátečníky i regulérní hráče a vypravěče. Je přehledně rozdělená do kapitol a postupně navyšuje laťku detailů a dodatečných pravidel, které nemusíte (!!!) znát všechny. Podobně jako u švédského stolu si vezmete na talíř jen to, co vám vyhovuje a s čím budou v pohodě i ostatní.

Jeskyně a Draci udělali vše pro to, aby vyprávění příběhů bylo co nejinteraktivnější a vtáhlo všechny zúčastněné až po uši do světa plného možností a fantazie. Doporučujeme si pro knihu udělat několik záložek, protože budete často přeskakovat mezi jednotlivými kapitolami, ale to je úplně v pořádku, protože nikdo neočekává, že si budete všechno pamatovat. Narozdíl od Dungeons & Dragons autoři pokryli i některé herní mechaniky a detaily, které dotahují a do jisté míry vylepšují herní zážitek o plejádu dalších způsobů hraní.

Osedlejte svoji fantazii a vydejte se se svými přáteli do krajin a světů plných rozličných dobrodružství od bojování s nestvůrami, přes společenské intriky po budování nových království a národů. Jediným limitem je vaše vlastní kreativita a představivost. RPG si teď v plné palbě může užít každý v pohodlí svého mateřského jazyka. Přejeme mnoho zábavy, bujnou představivost a mnoho štěstí v kostkách! Jeskyně a draci - Nejdůležitější je, aby se všichni dobře bavili.

[Autor-dorreah]