Recenze Skytear

skytear

Když jsem pár let zpátky brouzdal po internetu a hledal nějakou novou deskovou hru, vyskočil na mě Skytear. Hra o které jsem vůbec nic nevěděl. Začal jsem tedy hledat informace, videa… A teď, po hromadě odehraných partií můžu s klidem říct, že pro mě osobně je Skytear s tím, co nabízí, nejlepší deskovou hrou vůbec. A proč To se Vám pokusím popsat v téhle recenzi a třeba někoho nalákám k vyzkoušení.

Prakticky pokaždé, kdy jsme se s přáteli bavili na téma deskových her a zmínil jsem název Skytear, tak v 99 procentech se mi dostalo odpovědi "A to má být co?" Přijde mi jako obrovská škoda, že se o této hře moc neví, poněvadž si pozornost zaslouží. Přeci jen, pořádané mistrovství světa není u této deskové hry žádné tabu! Skytear je, jak už název článku napovídá deskovou hrou, která se inspirovala počítačovými MOBA hrami jako League of Legends, DOTA 2, nebo Heroes of the Storm. Hra je určena pro 2-4 hráče, ale vyšel pro ni i mobilní aplikací ovládaný sólo mód, kdy za soupeře hraje právě váš telefonní aparát.

Hráči se v základu dělí na frakce a hrdiny. Což jsou samozřejmě dvě kategorie, které se mi v této hře líbí asi nejvíce.

Frakce

Jak se dá asi očekávat, každá frakce se hraje úplně jinak a nabízí tak svůj vlastní osobitý styl. Červená frakce “Kurumo”, se tak například se svými nepřáteli vypořádává jejich" Markováním", zatímco modrý tým "Liothan" se dokáže proměňovat na různá zvířata. Je libo medvěd, či vrána? Žlutí "Nupten" pak dokáží vytvářet své vlastní kopie a iluze. Poslední frakcí jsou zelení "Taulot", kteří pomocí svých sil budují silné sloupy a využívají jejich energii.

Hrdinové

Každý hrdina ve hře má svou přiřazenou frakci, roli, útočné číslo, počet životů a obrany a své schopnosti. Vybrat si aktuálně můžete z 32 hrdinů. Nalezneme mezi nimi tanky, assassiny, supporty, či mágy. Zároveň se zde nachází také tzv. outsideři, bájní tvorové a postavy, které vám na jedno kolo budou sloužit, pokud ve sčítání na konci kola budete mít převahu v tzv. “dome” souboji.

Skytear navíc nabízí několik herních map z nichž v základní krabici nalezneme hned dvě. Zklamáním však může být, že si zahraješ jen tu hlavní, na světě nejpopulárnější na dvě linky a jeden dome uprostřed. Na druhou budeš totiž potřebovat nějaká ta rozšíření.

Jak to probíhá

Na začátku hry si tedy hráči vyberou mapu, své hrdiny a je potřeba si poskládat i karetní balíček dle vlastní volby a stylu jakým budeš chtít hrát. Přidáte k nim karty ultimátních schopností hrdinů a je to! Pokud však deckbuilding není tvou silnou stránkou, nezoufej. Na oficiálních stránkách najdeš hromadu předpřipravených balíčků, kterými se můžeš inspirovat. Za tohle patří velké díky hlavně komunitě, která vše připravila. Rozsáhlejší a prakticky neomezené možnosti pro deckbuilding jsou však možné až po zakoupení případných rozšíření. Ty vychází každou chvíli, takže to vypadá, že Skytear má plány rodinku nových karet a hrdinů stále rozšiřovat i do budoucna.

Deckbuilding je velmi důležitou součástí hry. Karty hraješ nejen kvůli jejich efektům, ale taky ti zvýší útočnou sílu, nebo pomohou v získání vítězství na lince. Efekty karet jako takových jsou různé a ta volnost a možnost kombinací je za mě naprosto perfektní. Samotná hra na lince je pak něčím, co se povedlo na výbornou. Zabíjíte miniony a hrajete tzv. "lead" akce, abyste na konci kola získali více bodů, než váš soupeř. Pokud se ti to povede, může to pomoci nejen do dalšího kola, ale také třeba v celkovém posunu žetonu blíže k nepřátelské věži a tím pádem i nexusu, který chceš zničit. Ovšem na rozdíl od PC her to není jen o zničení nepřátelské báze. Před hrou samotnou se totiž vylosují tři karty vítězství, které určí, jak můžete vyhrát. Kromě útočení s miniony na věž a nexus tím pádem můžeš splnit například úkoly: “Znič nepřátelskou věž na pravé lince”, “Zabij 2x stejného nepřátelského hrdinu”, nebo “Zabij 3 nepřátelské hrdiny”. Díky tomu hra není repetitivní a nabízí i alternativní možnosti gameplaye. To je na Skytear právě skvělé. Vybereš si jednu z karet a tu se snažíš splnit. Uděláš si například tým z trochu víc obranných hrdinů a hraješ na zničení věží, nebo víc útočných hrdinů a jedeš na maximální snahu zabíjet nepřátele. Výběr je tak vlastně jen na tobě!

Jak už jsem uvedl, Skytear nabízí hned několik rozšíření (aktuálně něco přes 10) a najdeme v nich nové hrdiny, karty, outsidery, nebo mapy. A právě tato rozšíření jsou tou věcí, která mě na hře štve vlastně nejvíce. A ne nemyslím tím, že mám problém se samotným zpracováním, druhy, nebo tím, co nabízí. To vše je naprosto v pořádku a neskutečně se tak rozšiřují možnosti hry samotné. To co vidím jako problém je vlastně to, že chci všechny. Ano je to tak, každé rozšíření nabízí něco, co tě naprosto uchvátí a budeš ho chtít do sbírky. Jenže ne každé rozšíření je u nás už dostupné a tak si budeš muset chvilku počkat.

K celkovému zpracování hry z hlediska grafiky, nebo kvality komponentů se pak asi nemá moc smysl vyjadřovat. Jak jste už asi uhodli, není tomu opět co vytknout. Vzhled mapy i hrdinové samotní jsou pastvou pro oči, figurky vyloženě křičí, že chtějí nabarvit a Skytear tak je vlastně naprosto jedinečným a originálním počinem, který ti jiné hry nenabídnou. Ten poslední bod jsem strhnul za horší dostupnost rozšíření. Ta samozřejmě potřebná nejsou. Ale mít na výběr 8 hrdinů, nebo třeba 30 je velký rozdíl.

skytear_hodnoceni

[Autor-FYFTtalent]