Recenze Hanabi

hanabi-recenze

Kdo by neměl rád barevné jiskřičky nad námi při oslavách Silvestra. Dobrá nálada, často alkoholové opojení a rozlínající se barevná záře na obloze dokáže navodit vskutku líbeznou atmosféru. Pokud tedy nejste psem, pak vás budou záblesky výbuchů a rány přivádět do stavů nepříčetnosti a budete proklínat páníčka, že jste se narodili.

Naštěstí Hanabi nevyžaduje, abyste odpalovali rachejtle přímo u vás doma. Stačí pouze rozdat pár karet, připravit žetony a může se hrát. Pokud chcete být úspěšní, budete ale potřebovat i dávku empatie a předvídavosti, protože tato hra vyhrála v roce 2013 „deskoherního Oscara“ v podobě Spiel des Jahres, která se udílí jen těm nejlepším, nejpřístupnějším a nejdůvtipnějším hrám vůbec. Hra Hanabi je deduktivní, kooperativní a paměťová karetní hra pro 2-5 hráčů na 20-30 minut, která se jen tak neohraje.

Prezentace

Hráči se snaží hrát karty tak, aby sestavili vzestupnou postupkovou řadu od jedné do pěti v požadovaných pěti barvách. To zní jednoduše. Vtip je ale v tom, že herní design této hry byl již od počátku postaven na myšlence, že svoje karty nevidíte. Karty si líznete, ale nesmíte koukat na jejich obsah. Místo toho se vžijete do role slepého střelmistra, který si popletl drátky a jen vaši pomocníci mohou dokázat to, že vystřelíte raketu s ohňostrojem a ne sami sebe do stratosféry. Hráči si drží v ruce karty, ale bez pomoci ostatních nemají šanci na jejich obsah přijít. Všichni hráči se snaží v herních krocích postavit co možná nejhezčí a nejrozsáhlejší pyrotechnickou show.

Herní komponenty

V recenzované verzi hry Hanabi se nachází mimo jiné 60 čtvercových karet v pěti barvách. Žlutá, bílá, červená, modrá a zelená v různém počtu každé hodnoty od jedné barvy (1,1,1,2,2,3,3,4,4,5) a k tomu sada univerzálních duhových barev, které mohou sloužit jako žolíci nebo jako šestá barva (od každé hodnoty právě jedna karta) pro hardcore hraní. Základní hra dále obsahuje osm modrých žetonů symbolizujících nápovědy a tři červené žetony, které mohou předčasně skončit vaše snažení. K tomu je přidáno i nové, menší rozšíření v podobě akčních karet, které mohou časem ozvláštnit váš zážitek. Není to mnoho, ale i s málem se dá hrát třeskuté divadlo. Kvalitou zpracování jsou komponenty naprosto dostačující. Karty mají z jedné strany velmi jasně označenou barvu s numerickou hodnotou, ale nečekejte výbuchy jako od Michalea Baye. Z druhé strany najdete univerzální šedou krajinku, znázorňující vaši barvoslepost. Nejedná se o přebujelé, luxusní provedení, které by z vás chtělo vytáhnout všechny vaše úspory. Tedy za předpokladu, že nestojíte o verzi Deluxe v krásné dřevěné bedýnce, která jasně vyjadřuje, že se jedná o vaši oblíbenou hru.

hanabi_board

Jak se to hraje

Na začátku musíte zamíchat balíček a rozdat z něj 5 karet každému hráči. Ti se na své karty nesmí podívat a musí je zřetelně ukázat ostatním hráčům. V dosahu se připraví nádoba s osmi nápovědami a vedle tři červené žetony zkázy. Dále se připraví dobírací balíček se zbylými kartami a hráči postupně odehrávají své kolo ve směru hodinových ručiček. Ve svém tahu mohou provést jednu ze tří akcí.

1. Poskytnout nápovědu spoluhráči

V této akci může jeden hráč vyndat z nádoby žeton nápovědy a kterémukoli spoluhráči ukázat, kde má danou hodnotu nebo barvu kartet. Musí však ukázat na všechny téže barvy a hodnoty. Napovídat se může pouze to, na co lze ukázat.

2. Odhodit kartu

Při této akci může hráč na tahu vzít jednu svou kartu a odhodit ji. Pokud se tak stane, odhodí ji na odhazovací balíček a tato karta je po zbytek hry již nehratelná. Za to však může vrátit jednu nápovědu zpět do společné zásoby a pomoci tím dalším hráčům. Další nápovědu lze získat i tehdy, pokud hráči dokončí řadu jedna až pět každé jedné barvy.

3. Zahrát kartu

Hráč se může rozhodnout hrát kartu ze své ruky. Pokud lze kartu přiložit do řady k ostatním, může jásat a dobrat si za zahranou kartu další. Pokud ne, musí přidat jeden červený žeton do zásoby nápověd. Pokud musí přidat třetí žeton, hra končí společným neúspěchem.

Hra končí, když se hráčům podaří sestavit všechny barvy s hodnotami od jedné do pěti. Dalším způsobem, kterým může hra skončit je, když hráčům dojdou karty z dobíracího balíčku nebo pokud se třikrát spletli se zahráním karty.

Mé myšlenky

Hanabi je hrou, kterou rád doporučím všem hráčům. Autor Antoine Bouza jednoduše otočil naruby způsob, jakým vnímat karty a vytvořil tak unikátní herní zážitek. Genialita spočívá v jednoduchosti. Jednoduchým způsobem nutí hráče využívat všech akcí v průběhu hry, protože časem nápovědy dojdou a hráči se musí zamyslet, jak je získat zpět. Eliminuje se zde role „vedoucího hráče“, protože své karty nikdy nevidíte a nemůžete optimálně řídit ostatní. Drobnou překážkou může být pro hráče nutnost pamatovat si nápovědy jim poskytnuté. Ve hře není povoleno komunikovat mimo nápovědy a hráči se tudíž musí po celou dobu soustředit. Zážitek však není plochý, jak by se možná mohlo zdát. Hanabi se nejlépe hraje ve skupině, která jej hraje pravidelně. Postupně se hráči naučí lépe číst signály od ostatních a možná tak blíže poznají ty, se kterými tráví čas. Myslím si, že tohle je to pravé kouzlo. Ta jiskra, kterou mohou tyto karty přinést do srdcí každého z nás.

Závěrečné hodnocení:

hanabi-verdikt

Pro FYFT napsal Tomáš Schneedorfer