Jak se soutěží v kendamě

Přestože kendama je skilltoy do pohody a není nijak extra kompetitivní, dá se v ní i soutěžit. Představíme si rozmanité druhy kendama soutěží a probereme, v čem se liší a jaký se nám zdá nejvíc fér.

Tip: Všechny kendamy, které máme momentálně skladem, najdeš v sekci Kendama.

Game of Ken

Asi nejznámější druh soutěže, protože se nepoužívá jen na oficiálních akcích, ale zahraješ si ho i venku s kamarády – je tedy i nejrozšířenější. Spočívá v tom, že nejčastěji dva lidé (pokud jich je víc, počet se redukuje do té doby, než jsou proti sobě dva) si zadávají triky navzájem. Hráč, který zadává, má na předvedení jeden pokus. Hráč, který po něm opakuje, má pokusy dva. Jakmile zadávající trik nezvládne, zadává protihráč. Jakmile opakující nezvládne trik na dva pokusy, má trestný bod – písmenko. Hra končí, když má jeden z hráčů 3 písmenka: K, E i N. Hrát se dá ale i na více písmen (třeba K, E, N, D, A, M, A, nebo dokonce K, E, N, D, A, M, A, K, E, N... délce slova se meze nekladou, to samé s počty pokusů na zadání a opakování). Pokud už ti z určeného počtu písmen zbývá poslední a hrozí, že bys ho získal a prohrál, máš na něj tři pokusy. Do hry taky někdy vstupuje tzv. prove – kdykoliv, když soupeř zadá trik, který ty třeba moc neděláš, můžeš mu na oplátku zadat prove. Znamená to, že ho musí zopakovat a tím dokázat, že trik nedokázal jen náhodou. Když to nedokáže, hraje se dál. Když to dokáže, máš obvyklé dva (nebo v rámci posledního písmena tři) pokusy na opakování. Každý hráč ale může prove uplatnit jen jednou za hru.

Jak jde vidět, není to ten nejspravedlivější způsob soutěže, protože můžeš znát styl hry soupeře a zadávat mu schválně triky, které neumí. To je pak jednoduchá výhra, která ale nedává smysl. Nejlepší je Game of Ken hrát přátelsky a přiučit se něčemu novému.

Freestyle

Freestyle většinou dělají dva hráči proti sobě. Každý má časový limit (třeba 45 sekund) na předvedení své sestavy triků. Většinou se dělá do hudby. Porota (lichý počet) pak hodnotí podle různých kritérií, kdo se úkolu lépe zhostil. Třeba na Catch and Flow, největší freestyle kendama soutěži, se hodnotí kreativita, technická náročnost a podobně. Freestyle je dost spravedlivý typ soutěže, protože se může projevit specifický styl každého hráče.

Speedladder

Nějaký čas před konáním soutěže typu Speedladder je zveřejněn seznam triků (většinou ne úplně těžkých), ve kterých se bude soutěžit. Hráči tak mají všichni stejnou šanci natrénovat něco, co jim třeba moc nejde. Úkolem na soutěži pak je zopakovat triky v pořadí za sebou co nejrychleji. Jakmile ale nějaký trik z řady zvládneš, už ho nemusíš dělat znovu, když další nedáš. Soutěžící jsou většinou rozděleni do dvou kategorií podle úrovně hraní – Beginner a Intermediate.

Open division

Někdy navazuje na Speedladder, někdy ne. Je to Speedladderu vlastně podobné v tom, že hráči předem dostanou seznam zadaných triků (většinou ve dvou kategoriích: Amateur a Pro). Soupeří pak ale jeden na jednoho. Vždycky je vylosován trik, který hráči musí udělat – mají tři pokusy. Nepokoušejí se o to souběžně, ale střihnou si, kdo začne. Když jeden z hráčů zvládne trik třeba na první pokus, druhý z hráčů ne, získává ten úspěšnější bod. Zkrátka nejde o to dát trik co nejrychleji, ale dát ho rychleji (na menší počet pokusů) než tvůj soupeř. Kdo získá první tři body, vyhrává a postupuje dál. V úplném finále se většinou hraje ne na tři, ale na pět bodů. Open je vlastně takový Game of Ken s předurčenými triky. V tomto formátu budeme pořádat soutěž i my – FYFT Kendama Open. Bude se konat 7. 8. 2021. Pro detaily vyčkej :)

Kendama World Cup

Kendama World Cup je mistrovství světa v kendamě. Jak funguje? Je to dost komplikovaný způsob soutěže a dá se v něm hodně taktizovat.

Předem je zadán seznam 120 triků, které jsou rozděleny do 12 skupin po 10 tricích. Těchto 12 skupin je vlastně 12 úrovní, číslo 1 je složeno z nejjednodušších triků, číslo 12 z nejtěžších. Z čím vyšší úrovně trik je, tím více bodů za něj můžeš dostat. Soutěž probíhá dva dny: první den kvalifikace, druhý finále.

První den hráči dělají výběr svých 12 triků z úrovně 1–10. Těchto 12 triků je rozděleno na dvě kola po 6 tricích. Na každé kolo má hráč 3 minuty. Cílem je dokončit během kola co nejvíce triků. Za každý trik pak dostaneš určitý počet bodů – za trik úrovně 6 dostaneš 6 bodů. Top 25 hráčů postupuje do finále.

Druhý den má každý hráč opět tři minuty a může udělat neomezený počet triků úrovní 3 až 12. Cílem je tedy získat co nejvíce bodů a tento den se body dávají "na druhou". Pokud tedy udělám trik úrovně tři, dostanu za něj ne tři, ale devět bodů. U úrovně 11 pak dostaneš 151 bodů a u úrovně 12 194 bodů. Tady už se dá taktizovat: buď budu dělat ty nejtěžší triky a když je všechny zvládnu, pojedu pak co nejvíce těch úplně jednoduchých. Triky samozřejmě nesmíš opakovat.

Mini hry

Na soutěžích se mimo ty nejdůležitější formáty dělají často i minihry – spíš pro zábavu. Pár ti jich představíme.

Candle šťouchačka

V každé ruce všichni drží kendamu v candle gripu (za spike). Na base cupu je posazená tama. Hráči pak do sebe vzájemně šťouchají rameny nebo nohama a snaží se shodit ostatním tamu. Když se ti to stane jen na jedné kendamě, položíš ji, ruku si dáš za hlavu a pokračuješ.

Jednorožci

Všichni si dají kendamu na čelo tak, že připomíná jednorožčí roh (tama je na zádech). Pak se musí projít překážkovou dráhou nebo splnit nějaký úkol, aniž by kendama spadla z hlavy. Někdy se hraje taky jednorožčí šťouchačka.

Moshikame walk

Moshikame je vlastně přehoz z big cupu do base cupu a naopak. Moshikame walk je chůze, při níž s každým krokem uděláš jeden přehoz. Většinou mají hráči za úkol obejít park nebo náměstí. Když řadu přehozů pokazíš, vypadáváš.

Spike Off (Last Man Standing)

Hráči si stoupnou do kruhu a jeden z nich zadává libovolné jednoduché triky. Všichni pak musí trik udělat a kdo to nezvládne, jde z kruhu ven. Kdo tam zůstane jako poslední (last man standing), vyhrává.

Kendama Snake

Taky se hraje v kruhu a hráči zadávají postupně. První zadá a udělá třeba big cup. Druhý na to naváže a musí udělat big cup a něco dalšího. Takhle se triky vrství a kdo to pokazí, opět vypadává. Poslední, kdo zůstane, vyhrál.

7 to Spike

Je jeden člověk, king of the mountain, ke kterému přijde jiný člověk a udělá trik zakončený spikem. Dále jsou potřeba nějací hodnotitelé, kteří zhodnotí, kdo udělal lepší trik. Pokud king, tak zůstává kingem a druhý vypadává. Pokud ten druhý člověk, stává se novým kingem. Za každý lepší trik dostaneš bod a kdo jich má jako první 7, tak vyhrál.