PLL algoritmy na Rubikovu kostku 3x3

PLL?

PLL je poslední krok CFOP metody (nejrozšířenější metody na speedcubing). Obsahuje 21 algoritmů, díky kterým po naorientování poslední vrstvy dokončíš celou kostku na jeden krok. 

Tip: Pokud algoritmy ještě neumíš číst, koukni na náš článek o značení tahů a pokud ještě neumíš kostku složit, pomůže ti návod Jak složit rubikovu kostku.

Jak si vybrat algoritmus?

Neuč se ten nejjednodušší, uč se ten nejlepší.

Když se budeš učit ty nejjednodušší, sice si je možná rychleji zapamatuješ a budeš je umět o chvíli dřív, než kdybys hledal(a) ty nejlepší, ale po čase zjistíš, že jsou pomalé a budeš se je stejně přeučovat. A to trvá mnohem déle.

Tip: Sháníš novou kostku? Podívej se do kategorie 3x3x3. Omrknout můžeš i Profesionální a závodní kostky. Všechny jiné tvary najdeš v sekci Speedcube.

Na co si dát pozor:

  • "Regripy" (česky přechytávání kostky) - Algoritmus by měl mít co nejméně regirpů. I když to tak často nepůsobí, přechytnutí chvíli trvá a vzniká při něm prostor pro chybu.
  • Počet tahů - Není co řešit, čím méně tahů, tím lépe (většinou).
  • Provedení (execution) - Někdy naopak může být lepší delší algoritmus, protože se dá lépe provést. Například Tperm se dá řešit (U F2 U' F2 D R2 B2 U B2 D' R2), což je 11 tahů, ale stejně se používá (R U R' U' R' F R2 U' R' U' R U R' F'), přestože je to 14 tahů, protože se používají pouze strany R, U a F, oproti prvnímu, kde je navíc ještě D a B. To dělá algoritmus snadnější na rychlé provedení.
  • "Jak to komu sedne" - I když vezmeme všechny předchozí faktory v úvahu, nedá se jednoznačně říct, který algoritmus je nejlepší. I na špičkové úrovni bychom nejspíš nenašli 2 speedcubery, kteří používají stejné PLL. Řiď se proto tím, který sedne tobě.

 


Ua

Ub

H

Z

M2 U M U2 M' U M2
nebo 
R2 U' R' U' R U R U R U' R

M2 U' M U2 M' U' M2
nebo
R' U R' U' R' U' R' U R U R2

M2 U M2 U2 M2 U M2
nebo
M2 U' M2 U2' M2 U' M2 
M2 U M2 U M' U2 M2 U2 M'
nebo
(U) M2 U' M2 U' M U2' M2 U2' M U2' 

Aa

Ab

T

F

l' U R' D2 R U' R' D2 R2
nebo
x R' U R' D2 R U' R' D2 R2

l' R' D2 R U R' D2 R U' R x'
nebo 
x R2 D2 R U R' D2 R U' R x'

(R U R' U') R' F R2 U' R' U' (R U R') F'
nebo
R U R' U' R' F R2 U' R' U F' L' U L
 R' U' F' R U R' U' R' F R2 U' R' U' R U R' U R
nebo
(U) R' U2 R' d' R' F' R2 U' R' U R' F R U' F

Ga

Gb

Gc

Gd

R2 u R' U R' U' R u' R2 y' R' U R
nebo
R2 U R' U R' U' R U' R2 D U' R' U R D'

R' U' R y R2 u R' U R U' R u' R2
nebo
R' U' R U D' R2 U R' U R U' R U' R2 D
R2 u' R U' R U R' u R2 y R U' R'
nebo
(U2) R2 F2 R U2 R U2 R' F R U R' U' R' F R2
R U R' y' R2 u' R U' R' U R' u R2
nebo
R U R' U' D R2 U' R U' R' U R' U R2 D'

Ra

Rb

Ja

Jb

R U R' F' R U2 R' U2 R' F R U R U2 R'
nebo
(U') L U2 L' U2 L F' L' U' L U L F L2

R' U2 R U2 R' F R U R' U' R' F' R2
nebo
R' U2 R' D' R U' R' D R U R U' R' U' R
R' U L' U2 R U' R' U2 R L
nebo
(U') L' U' L F L' U' L U L F' L2 U L
R U R' F' R U R' U' R' F R2 U' R'
nebo
R U2 R' U' R U2 L' U R' U' L

Na

Nb

Y

V

R U R' U R U R' F' R U R' U' R' F R2 U' R' U2 R U' R'
nebo
L U' R U2 L' U R' L U' R U2 L' U R'
R' U R U' R' F' U' F R U R' F R' F' R U' R
nebo
R' U L' U2 R U' L R' U L' U2 R U' L
F R U' R' U' R U R' F' R U R' U' R' F R F'
nebo
F R' F R2 U' R' U' R U R' F' R U R' U' F'
R' U R' d' R' F' R2 U' R' U R' F R F
nebo
R' U R' U' y R' F' R2 U' R' U R' F R F

E

     
     
x' R U' R' D R U R' D' R U R' D R U' R' D' x
nebo
(U) R2 U R' U' y R U R' U' R U R' U' R U R' y' R U' R2
     

Odkazy: