MTG: Jak na Commander, nejzábavnější formát Magicu

Co to je? Jak se to hraje? Proč ještě Cyclonic Rift nedostal ban?

Na dvě z těchto otázek najdeš odpověď v tomto článku. Na tu třetí odpověď neznáme.

Tip: Všechno, co by se ti mohlo při hraní hodit, najdeš v naší sekci Magic: The Gathering

Co to je a proč o tom pořád všichni mluví?

Commander (nebo taky EDH – Elder Dragon Highlander) je casual formát Magicu. Casual se dá do češtiny těžko přeložit jedním slovem, ale znamená to, že se nebere tak vážně, jako třeba Modern nebo Standard.

Tip: Přečti si článek o všech formátech Magic: The Gathering

Cílem hry není vyhrát, ale pobavit se. Ať už to znamená postavit si tematický balík, například pouze z kočičích karet, nebo poskládat nějaké nesmyslné combo jen pro pobavení. Commander je formát, kde se může stát cokoliv.

Jak se to hraje?

Pravidla jsou celkem snadná.

Balík

  • 1 Commander karta (Legendary creature)
  • 99 dalších karet (ne víc, ne míň)
  • Pouze jedna kopie každé karty (kromě basic landů)
  • Všechny karty musí být v souladu s barevnou identitou Commandera

Tip: Podívej se, jaké předkonstruované commander decky máme aktuálně skladem

Hra

  • 2–6 hráčů
  • Všichni proti všem
  • Začíná se na 40 životech
  • Commandeři začínají v Command zóně (odtud je hráči mohou zahrát za vyvolávací cenu)
  • Hraje se po směru hodinových ručiček
  • Poslední živý hráč vyhrává

Barevná identita

Barevnou identitu Commandera tvoří všechny barevné symboly, které jsou na kartě (v mana costu i v textu). 

Například Shalai, Voice of Plenty má v barevné identitě bílou (z mana costu) a zelenou (zelené symboly u ability).

To znamená, že pokud máš jako Commandera Shalai, nemůžeš hrát karty s jinými barvami, než je zelená a bílá.

Shalai, Voice of Plenty  Golos, Tireless Pilgrim

Podobně když bude tvůj Commander Golos, Tireless Pilgrim, můžeš hrát všechny barvy, protože jeho abilita obsahuje všechny barevné symboly.

Pokud by bylo v textu například napsáno "blue", nepočítá se to, jako kdyby tam byl symbol. Hybridní symobly  se počítají za obě barvy.

V balíku potom můžeš hrát pouze karty, co jsou v rámci barevné identity commandera. Například u Shalai můžeš hrát bílé karty, zelené karty, bílo-zelené a bezbarvé. Nemůžeš ale hrát karty, co mají symboly jiných barev (včetně hybridních). Takže Simic Locket, nebo Rampart Smashera hrát nesmíš.

Simic Locket  Rampart Smasher

Commander tax a další pravidla

  • Když hraješ Commandera z Command zóny, musíš zaplatit  za každou předchozí Commanderovu smrt (poprvé neplatíš nic, potřetí platíš 4).
  • Když by se ti měl Commander vrátit do ruky, zamíchat do knihovny, jít do hrobu nebo do exilu, můžeš si ho místo toho vrátit do Command zóny.
  • Pokud ti některý Commander (včetně tvého) dá 21 combat damage, prohráváš hru.
  • Když hráč umře, všechny jeho karty opouští hru. Pokud by potom pořád kontroloval nějaké permanenty (např. pokud ukradl kreaturu), tak jdou do exilu.