Otevřený opening ♟ (1. díl série Jak na šachová zahájení?)
Každá šachová partie se nedostane až do koncovky, ale zahájením (openingem) si musí projít každý. A není nic horšího, než když tě soupeř překvapí hned v prvních tazích. A proto jsme tady my! V tomhle článku a dalších jeho dílech se dozvíš, jak vypadají různé typy openingů. Z těch si pak už vyber to, které sedí tvému stylu.
Šachový opening je označení pro určité sekvence prvních tahů v šachové partii. Tato zahájení často vedou k vyváženým pozicím, kde obě strany mají příležitosti k aktivní hře. Nastudovat si nejčastější šachové openingy je užitečné, a to hned z několika důvodů:
- máš strategickou výhodu nad protivníkem (pokud on zahájení nezná),
- pár prvních tahů provedeš rychle a s jistotou, a tak si ušetříš čas,
- figury rozvineš rychleji - tím pádem se stanou aktivnějšími,
- a hlavně pochopíš princip plánování a strategií, který ti pomůže i v pozdějších fázích partie.
Ačkoliv nemusíš znát všechna zahájení podrobně, mít základní znalost několika hlavních openingů je užitečné. Pro začátečníky doporučujeme zaměřit se na obecné principy openingu (jako je rychlý rozvoj, kontrola středu a bezpečné postavení krále) než se ponořit do hluboké teorie konkrétních zahájení.
Jak se dělí šachová zahájení?
Šachová zahájení se rozdělují na otevřená, polootevřená a zavřená. Dělí se podle toho, jakými tahy hra začíná. Pokud partie začíná tahy pěšci před králi 1. e4 e5, jedná se o otevřené zahájení.
Otevřené zahájení
Polootevřená zahájení jsou taková, kde černý odpoví nějakým jiným tahem, než je 1.... e5.
Polootevřené zahájení
A pro zavřené zahájení musí partie začít jiným tahem, než je za bílé 1. e4.
Zavřené zahájení
Typy otevřených šachových zahájení
Otevřené openingy se rozdělují na 3 základní - hru čtyř jezdců, španělskou hru a skotskou hru. Všechny tři si dnes vysvětlíme.
Hra čtyř jezdců - opening poklidného charakteru
Jedno z otevřených zahájení začíná tahy pěšci 1. e4 e5. A jak název napovídá, následují tahy jezdci. 2. Jf3 Jc6; 3. Jc3 Jf6. Do hry čtyř jezdců se můžeš prohozením tahů dostat i z jiných zahájení, ale tohle je standardní posloupnost tahů.
Hra čtyř jezdců, 1., 2. a 3. tah
Následovat může několik různých variant.
- 4. Sb5 s přechodem do Španělské varianty,
- 4. d4 s přechodem do Skotské varianty,
- 4. Sc4 s dalšími tahy - například Jxe4 5. Jxe4 d5,
- nebo trochu klidnější možnost 4. Sc5
Hra čtyř jezdců, varianta 4. tahu
Obecně u hry čtyř jezdců platí, že se soupeři snaží bojovat o střed a co nejdříve udělat rošádu. Taky nezapomeň rychle vytáhnout střelce. A to nejen, aby se vůbec dala rošáda udělat, ale taky aby střelci nezůstali zapomenuti ve střední hře
Španělská hra - variabilní
Španělská hra začíná podobně jako hra čtyř jezdců - 1. e4 e5; 2. Jf3 Jc6, ale tady ve třetím tahu přijde změna 3. Sb5.
Španělská hra, 1., 2. a 3. tah
Smyslem openiingu je vyvíjení tlaku na černého, aby uchránil svého pěšce na e5. Za černé existuje spousta různých variant, ale podíváme se aspoň na 3 nejčastější:
1. varianta
3....a6 - tady pozor - jako bílý nemůžeš v tuhle chvíli získat pěšce, protože po tazích 4. Sxc6 dxc6 5. Jxe5 Dd4 získává černý pěšce zpět.
Po 4. Sa4 může následovat několik různých variant, například 4… Jf6 nebo 4…. d6.
2. varianta
Další varianta za černého je 3…. d6, kterou si pojišťuje pěšce na e5, ale zároveň si uzavírá svoje vlastní figurky, hlavně střelce na f8. Za bílého mohou další tahy být 4. d4 nebo 4. 0-0.
3. varianta
Ještě jiná odpověď za černého může být například 3… Jf6. Po 4. Jc3 se dá přejít do varianty čtyř jezdců. Bílý také může odpovědět 4. 0-0 nebo 4. d3.
Po rošádě bílého se může zdát, že černý jednoduše získá pěšce na e4, ale po 4… Jxe4 může bílý jezdec napadnout 5. Ve1 a získat zpět pěšce na e5.
I ve Španělské hře platí, že se hráči snaží ovládnout střed a brzy udělat rošádu. Za černého dávej pozor, ať si stihneš vytáhnout střelce ze základního postavení. Za bílého zase doporučujeme, aby sis nechal/a co nejdéle bělopolného střelce. A pokud to nepřinese velkou výhodu, nevyměňuj za jezdce na c6.
Skotská hra
První tahy Skotské hry jsou 1.e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. d4.
Skotská hra, 1., 2. a 3. tah
Jako snad u každého zahájení i tady existuje spousta různých variant.
1. varianta
První z variant je za bílého gambit, kdy po 3… exd4 bílý pěšce nedobírá jezdcem. Místo toho pokračuje 4. Sc4 nebo dokonce obětuje dalšího pěšce 4. c3. Za pěšce tak bílý získává střed a rychlejší vyvinutí figur.
2. varianta
Další možnost je po sebrání 3…. exd4 4. Jxd4 Sc5 5. Se3, kde se bílý snaží udržet střed.
Dá se také přejít do Hry čtyř jezdců po 3…. exd4 4. Jxd4 Jf6 5. Jc3.
Většinou se nestává, že by černý ve 3. tahu pěšce nevyměnil. Není totiž pro něj jednoduché pěšce na e5 držet. I tady se tedy drž poučky - rychle udělej rošádu a vyviň figurky.
I když je důležité mít hrubé povědomí o všech zahájeních a mít připravenou odpověď, jakmile jako černý zahraješ po 1. e4 e5, otevíráš se tak všem možným openingům, které má bílý naučené. A proto se příště podíváme na polootevřená zahájení a jaké další možnosti mimo 1… e5 existují.
Zatím se loučíme a přejeme čím dál vyšší ELO!
[Autor-FYFTtalent]